Hej Aminoer. En kammerat og jeg går med overvejelser om at starte en virksomhed med et etableringsbudget på 300.000 kr. 50% ejerskab til hver. Jeg har i den forbindelse overvejet, om der er idé i at lave et separat selskab (ApS) som basis for min egen halvdel af investeringen. Opbygningen vil så være således: - Basis selskab ApS (ejet 100% af mig) - Selskab med kammerat ApS (ejet 50% af Basis selskab ApS) - Fremtidige selskaber (ejet xx% af Basis selskab ApS) Grunden til at jeg har overvejet det i første omgang er, at jeg har set mange andre køre denne model. Er der nogen fordel ved det overhovedet? Mit tillægsspørgsmål er: Hvis jeg starter basis selskabet med en kapital på 150.000 kr., vil disse samme 150.000 kr. så i samme omgang kunne benyttes til at starte det andet selskab med min kammerat som et ApS? - Fordi jeg vil få svært nok ved at få skrabet de 150.000 kr. sammen. Håber ikke det virker som et totalt tåbeligt spørgsmål, jeg har aldrig startet en virksomhed selv, og har ingen praktisk erfaring på området. Tak for jeres tid. Mvh. Mikkel |
Hvert af de selskaber som du stifter koster penge til oprettelse, regnskab m.v.
Ja, når du har stiftet det første selskab med en egenkapital på 150.000 kr. kan selskabet bruge den kapital til at stifte et nyt selskab osv...