Overvejer kraftigt at handle med Tyrkiet, da jeg har fundet en rigtig god leverandør - dog vil jeg lige være helt sikker mht. told, da jeg synes de svar jeg har fundet ved søgning, har været lidt tvetydige. Hvis jeg køber et lager af en pågældende vare hjem, ex. værdi DKK 300, så kommer det rare postbud ikke og opkræver mig kr. 160 i toldgebyr, er det korrekt forstået? Eller bonger de mig fuldstændig og tager en god del af avancen allerede der?
Du skal være moms og importørregistreret for at købe fra Tyrkiet. Hvis du forsøger dig med at tage varerne hjem 'uden om systemet' er der en rigtig god chance for at du bliver taget i tolden og kommer til at betale told plus bøde.
Det jeg tænkte mest på var, om reglerne for handel med Tyrkiet er som hvis man handler indenfor EU eller om det er samme regler, som hvis man handler udenfor EU, eksempelvis Hong Kong eller lignende? Tolden generer mig ikke så meget, det er mere Post Danmarks uhyrlige toldgebyr der irriterer mig her
Tyrkiet er ikke med i EU. Told satsen afhænger af varetype og er derfor den samme uanset om du bruger postdanmark, en kurer eller et fragt firma til at tage varene hjem. Toldbehandlingen kan til gengæld variere i pris, så det kan godt være at du kan finde en billigere løsning på det punkt.
Det er slet ik sikkert, at du skal betale told, selvom Tyrkiet ik er med i EU. F.eks tekstiler sælges ind i EU uden told, og det samme gælder flere fødevarer...
Så med din sparsomme info, så er det umuligt at svare på, om du skal betale told eller ej. Men det er 100% sikkert, at du skal betale et behandlingsgebyr, hvis pakken leveres med PD...