jeg forstår stadig ikke at det påvirker mit personlige månedlige fradrag negativt?
Som Peter har forklaret men lidt uddybende. Når du nu tjener penge hvor arbejdsgiveren ikke indbetaler noget til skat for dig, så har skat jo basalt set to muligheder for at hente skatten.
1. de kan nedsætte dit fradrag, og derved betaler du nu skatten af alt det du tjener i din virksomhed så du har det skattefrit for med det lavere fradrag indbetales den skal jo sammen med skatten fra dit almindelige arbejde uden nogen skal lave ekstra administration. Det er så det første de gør, nedsætter fradraget indtil det når 0
2. Hvis din virksomheds overskud er så stort at dit fradrag går i 0 (og nu jo over 7 måneder da du først begynder i Maj) så får du for resten af beløbet opkrævninger på B skat som du selv skal indbetale
Du kan godt regulere dit forskud af egen virksomhed ned og op, men det skaber en uregelmæssig udbetaling for dig, og hvis du til oktober ser du ligger for højt, kan du lave forskud om til det korrekte - så får du tilsvarende højt fradrag for november og december
Din skat bliver til syvende og sidst reguleret med årsopgørelsen så du betaler det du skal, hverken mere eller mindre og med forskud og skat som nu, så slipper du for rente (strafrente) og en overraskelse til næste år.
Hvis ikke du tjener oppe i topskattegrænsen som er 421.000 efter am bidrag så kommer du af med ca 44% i skat på overskuddet af din virksomhed, da dit almindelige arbejde bruger dit fradrag. Det er helt samme % som du ville komme af med af en lønforhøjelse du f.eks. havde fået i år da en lønforhøjelse jo også kommer på toppen af den almindelige indtægt
Kommer du op i topskat ligger din skat max på 51,7% for 2013 som jeg husker det - og det er så kun af den del af indtægten der ligger over topskattegrænsen
vh