Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier - Forskellen på C20 og C20 Cap?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 12
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Søborg
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 16:11
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16

C 20 indexet er det "gamle" af de to. Det omfatter de mest handlede danske aktier hvor de vægtes efter størrelse. Novo Nordisk var for nyligt nået op på at vægte 45% af hele C 20 indexet så store og dominerende er de i handlede, og det betød at små ændringer i Novo fik hele C 20 til at gå op og ned

Derfor kom i slutingen af sidste år C20 CAP eller OMXC20 CAP i international kode. Her kan intet enkelt selskab i indexet have større vægt end 20% og når det rammer 20% af det samlede index, så sættes selskabets andel ned til 15% og må udvikle sig igen derfra

C 20 og og C 20 CAP bruges jo till sammenligning af hvordan klarer de meste handlede danske sig mod de mest handlede svenske, amerikanske osv og med ET selskab havende så stor betyding i den sammenligning, skabte man CAP

Investeringsforeninger som baserer sig på index vil ofte ha deres egne valg inden for ex C 20 så i den sammenhæng vil det ikke få betydning generelt, kun til sammenligningsbrug. Der er C 20 CAP nok så sigende som det gamle

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Sep 12
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 16:26

Tusinde tak for det udførlige svar :-)

Jeg er dog hovedsageligt interesseret i at tjekke kurserne på de forskellige danske aktier, så her kan jeg konstatere at jeg fint kan kigge begge steder.

Fra Søborg
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 16:35

Vil lige tilføje er OMXC20 er ikke nødvendigvis de største aktier, men derimod de aktier som bliver handlet mest :)

Mvh.
Tobias Lund Nielsen 

Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 16:36

jegsøger:

Tusinde tak for det udførlige svar :-)

Jeg er dog hovedsageligt interesseret i at tjekke kurserne på de forskellige danske aktier, så her kan jeg konstatere at jeg fint kan kigge begge steder.

Jep, kurserne på de enkelte aktier er naturligvis identiske i de to index :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40

Tobias Lund Nielsen:
Vil lige tilføje er OMXC20 er ikke nødvendigvis de største aktier, men derimod de aktier som bliver handlet mest :)

Korrekt - og det kunne måske misforstås først men der står og stod nu ret klart også

C 20 og og C 20 CAP bruges jo till sammenligning af hvordan klarer de meste handlede danske sig mod de mest handlede svenske, amerikanske osv og med ET selskab havende så stor betyding i den sammenligning, skabte man CAP Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)