Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU købsmoms netto princip problem (e-conomic)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er noget jeg ikke kan forstå - det er muligvis generelt, muligvis kun relateret til e-conomic

EU købsmoms er i e-conomic lavet efter netto princippet. Dvs hvis man køber en vare så angives købeprisen uden moms. Momsen ryger henholdvis på en anden konto og en modkonto og disse balancerer...

Men hvis jeg købt for 100 EUR + 25 EUR i moms (dvs 125 EUR), så er det kun de 100 EUR som benyttes og trækkes på modkontoen (bankkontoen i kontoplanen). Så er der en diff på 25 EUR. (I mit eksempel har jeg lavet en konto for "tilgodehavende ejer" og her er problemet det samme. Hvis denne konto benyttes som modkonto, så mangler jeg de 25 EUR i tilgodehavende).

Hvad gør jeg forkert?

Mvh

Søren 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:56

Som firma skal du ikke ha en regning på noget med 100 + 25 i moms - for der skal slet ikke moms på den regning du modtager fra EU som virksomhed. Det ved sælger hvis han ved du er CVR registreret.

Får du moms med på regningen, så vil det bare være at tabe momsen da den ikke kan fratrækkes og kun hvis den er samlet under 50 euro per år, kan du tage den med i dine omkostninger, ellers er det private penge ud af lommen

Moms man har måttet betale i EU lande opstår normalt ved at man har rejst hvor man må betale moms når man køber noget - og den kan man hvis den er over 50 euro søges refunderet inde på skat.dk under moms - og som sagt, under 50 euro per land må man tage det med i udgifter i regnskabet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:01

Hej

Tusind tak for svar  - det var interessant viden. Jeg blev meget klogere

Hvor er amino fantastisk

God weekend!