Hej Der er noget jeg ikke kan forstå - det er muligvis generelt, muligvis kun relateret til e-conomic EU købsmoms er i e-conomic lavet efter netto princippet. Dvs hvis man køber en vare så angives købeprisen uden moms. Momsen ryger henholdvis på en anden konto og en modkonto og disse balancerer... Men hvis jeg købt for 100 EUR + 25 EUR i moms (dvs 125 EUR), så er det kun de 100 EUR som benyttes og trækkes på modkontoen (bankkontoen i kontoplanen). Så er der en diff på 25 EUR. (I mit eksempel har jeg lavet en konto for "tilgodehavende ejer" og her er problemet det samme. Hvis denne konto benyttes som modkonto, så mangler jeg de 25 EUR i tilgodehavende). Hvad gør jeg forkert? Mvh Søren |
Som firma skal du ikke ha en regning på noget med 100 + 25 i moms - for der skal slet ikke moms på den regning du modtager fra EU som virksomhed. Det ved sælger hvis han ved du er CVR registreret.
Får du moms med på regningen, så vil det bare være at tabe momsen da den ikke kan fratrækkes og kun hvis den er samlet under 50 euro per år, kan du tage den med i dine omkostninger, ellers er det private penge ud af lommen
Moms man har måttet betale i EU lande opstår normalt ved at man har rejst hvor man må betale moms når man køber noget - og den kan man hvis den er over 50 euro søges refunderet inde på skat.dk under moms - og som sagt, under 50 euro per land må man tage det med i udgifter i regnskabet
vh