Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring gamle bilag

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Oprettede i foråret 2012 et selskab, men har indtil denne måned faktisk ikke haft nogen aktivitet. Jeg har derfor ikke lavet noget stort regnskab og bogført noget som helst, hvilket jeg går igang med nu da jeg forventer at lægge energi i virksomheden og har lavet et salg. Kvartalsvist har jeg nulindberettet moms

Virksomheden bygger højttalere og jeg har haft en række indkøb af træ, skruer, en kabeltromle, lim, og lign over det sidste års tid som jeg har gemt bilagene på - det er ting jeg har eksperimenteret med at lave for at prøve forskellige designs af - der har ikke været noget salg eller lign for øje.. Det er små beløb imellem typisk 100 og 500kr og en enkelt på omkring 1000kr.. Kan jeg få momsen tilbage for disse bilag? Sådan noget som skruer og lign har jeg jo stadig liggende og en del af træet er i småstumper eller smidt ud fordi det ikke skulle bruges..

Hvordan kan jeg evt. komme omkring at bogføre dette når nogen af indkøbene ligger i kvartaler hvor jeg har nulindberettet?

Ved godt det er fjollet at jeg ikke bare har bogført det, men jeg syntes det var lidt dyrt at anskaffe mig et regnskabsprogram når jeg slet ingen aktivitet har haft og ikke vidste hvor meget jeg ville få..

Håber nogen man hjælpe mig!

På forhånd tak..

Michael 

Tilmeldt 4. Apr 13
Skrevet kl. 11:53

Tror måske jeg fik svar ved at søge rundt i forum :)

Kan det passe at jeg bare bogfører alle bilagene og derefter efterangiver for hvert kvartal tilbage til 2. kvartal 2012?

Kan man efterangive for alle kvartaler eller skal de angives enkeltvist? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56

Eftersom du har haft virksomhed så burde du i princip efterindberette momsfejlen. 

Omvendt- er det små ting - så ville du nok slippe godt om med at starte din bogføring her 1/1 og det ville jeg gøre, da du jo ikke har trukket kredit på moms men udskudt selv at få penge tilbage. Start bogføring 1/1, før alt ind i januar - Momsen følger købstidspunktet, men er det råvarer du ikke bruger må du faktisk først trække dem fra når du bruger dem - indtil da er de lagerværdi

EN forudsætning for det hele er dog AT DU HAR REGNINGER MED MOMS TYDELIGT synlig på regningen - for det hele liggende, ellers må du glemme det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 13
Skrevet kl. 12:01

Tak for svar John!

Vil tro det løber op i et par tusind alt i alt jeg skal have tilbage, så det er selvfølgelig ikke formuer - men jeg synes heller ikke bare jeg vil lade dem gå i glemmebogen.

Når du siger at jeg ikke må trække dem fra, så mener du i skatten ikke? Jeg må vel godt få momsen tilbage for noget jeg har erhvervet til virksomheden? Fx en værkstedslampe, varmeblæser, skruer, lim, træ osv? 

Der er jo brugt en del af skruerne og træet til at lave prototyper og lign..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42

Ja momsen fra for alt - og skattemæssigt for alt du har brugt og værkstedslampe varmeblæser som straksafskrivninger og dermed også fradrag. Rigtigt godt er det vel ikke at du har nogle tusinde som er sidste år med 0 angivelse for momsdelen, men det er bare at komme i gang i alle fald

Princippet er bare, at hvis du nu købte højttalere til at indbygge, så er de ikke en udgift før du har indbygget dem OG solgt de færdige højttalere. Til da er de lige så meget værd som lager som de ville være som penge. Momsen er som udgang altid fradrag på fakturadatoen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)