Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal flytte min arbejdsmarkeds Pensionsforsikring

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle af jer der kan anbefale et godt pensionsselskab der kan overtage en arbejdsmarkedspensionsordning og overføre den til en pensionsordning for selvstændig.

Begrund gerne, hvad du synes fordelen er ved dette selskab.

Måske har du nogle gode råd i min søgning efter nyt selskab, du vil give mig. ;o)

Tak for god dag til jer.

Mange hilsner

Maj-Britt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk nok sådan, at der er mange forhold der spiller ind. Der årsagen til, at der er så mange pensionsselskaber - nogen er gode til det ene, andre til den andet.

Det vil afhænge af beløb - alder - type (kaptial/rate/livsvarrig f.eks.) - Det vil afhænge af om du er standard deltager eller selv vælger puljer f.eks.. Det vil også afhænge af, om du i dag har en garanti rente eller en markedsrente i din ordning

Jeg ville som nr 1 overveje, om det skal flyttes til et pensionsselskab eller til noget du selv administrerer gennem et depot i f.eks.. en bank. Du betaler jo administration i pensionsselskabet - ganske meget, og i et f.eks. alm. ratepensionsdepot betaler du ingen administration. Til gengæld skal du selv til at vælge papirer og får det dig til at ligge søvnløs, så vælg et selskab med puljer.

Du kan sagtens selv lave en slags pulje i et depot - vælge 35% i aktier i en blandet pulje eller investeringsforening - og 65% obligationer og lignende, og igen vælge en pulje eller en forening, og så bare lade dem ligge. Alt andet lig vil det ofte spare dig administrationen pengemæssigt.

Tag en udskrift af din nuværende ordning og prøv så at høre nogle stykker - det kunne være de store som PFA, Danica, Nordea pension osv - hvad de kan tilbyde ud fra det de kan se fra din nuværende ordning. Spørg dem også, hvad de mener at kunne tilbyde som er bedre end at du som selvstændig selv administrer depotet

Spørg så et par banker (og her kan du bare tage din egen for generelt er ratepensionsdepoter gratis og renten af kontantmidler meget ens) og hør om det er gratis og beslut så om du vil smide det i 5 eller flere investeringsforeninger, fordelt over din risiko profil

Tag med hvad prisen er for at flytte. Nogen tager en del i forhold til størrelsen, så det kan jo være de bare skal blive stående, selvom du nu er selvstændig. Du kan evt sprede "risiko" ved at lade dem ligge og så bruge et privat depot til fremtidige indbetalinger - det vil afhænge af hvad de tager i administration og beløbet. Mindre beløb skal man altid samle.

Overvej også, hvis det er kapital pension, at vente til du evt har omlagt til alderspension med den besparelse det vil give lige her i 2013 (og loven taler nu om at inkludere 2014) - flyt ikke før en sådan omlægning hvis det er det du vil

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)