Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde gratis?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg ville spørge om man kan hjælpe fx sine venner ved at hjælpe dem med at servere i deres café? Eller er det ulovligt?

Håber i kan hjælpe mig :-)

Tak Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20

overordnet set nej - i princip giver du dem så en gave som de faktisk skulle skatte af - og udfører man arbejde for hinanden så skal man også lønne hinanden den anden vej rundt.

Helt galt vil det gå, hvis du i forvejen modtager nogen for for ydelse type dagpenge, kontanthjælp, førtidspension - ja selv SU som kunne mistænke at ikke bare arbejdsgiveren men også du havde meget stor interesse i sorte penge.

Hvis du ikke modtager nogen form for støtte og vi taler om en eftermiddag med at sætte møbler ind for din køreste der ejer cafeen eller den type, ville jeg ikke være så bange men ikke almindeligt arbejde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Skrevet kl. 21:37

Er ikke helt med...? Smile

situationen er sådan. Jeg vil gerne hjælpe min ven HELT gratis i hans café, med servering og oprydning osv.

Jeg får SU og vil gerne gøre det i weekenderne osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47

Jeg kan ikke formulere det bedre - man skal ikke arbejde gratis i en café eller et pizzeria eller andet - Hvis skat kommer på besøg vil de normalt tro du arbejder sort - og sparer café ejeren for din skat og snyder SU for indberetning - så - jeg kan ikke formulere det bedre desværre. Din ven cafe ejeren kan jo skrive til skat og spørge om det er OK at en ung SU modtager hjælper ham gratis - og får han JA til det på skrift, så kan han jo forholde sig til det, men det gør han ikke som du beskriver det desværre - i vil risikere smæk fra skat (og SU) begge

vh

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 21:50

Du skal også huske, at selvom du arbejder gratis, skal din ven stadig have en forsikring på dig som "ansat" hvilket koster fra 1500-4000kr/år alt efter selskab.
Men ellers er der også det som fagforeningerne kalder for "prøvevagt" som kræver en kontrakt for hver enkelt dags vægt, men det kan 3F sige meget mere om, da de jo har overenskomsten til det messe af resturations branchen.

Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 114
Fra  http://coolwatch.dk Skrevet kl. 21:52

Se evt. dette link https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=69025 jeg vil også fraråde hjælpen selvom det er ment som en vennetjeneste. Du kan se på linket hvad du evt. kan hjælpe ham med (ikke i hans forretning) :-).

Interim løsninger og økonomisk sparring - http://okonomiplus.dk/

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 21:54
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 3 person

Jeg har ikke en pløk forstand på den slags - men hvor er det dog uretfærdigt, hvis du ikke må hjælpe din ven......det er i givet fald bare et udtryk for statens krævementalitet - præcis den mentalitet, som desværre er smittet af på alt for mange borgere :/

Jeg håber virkelig I finder en løsning, så du får mulighed for at give din ven en hånd :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Aug 11
Skrevet kl. 21:55

OK, Tak for det alle sammen :)) Big Smile Yes

1000 tak, stor hjælp Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02

Majbritt Jacobsen:
det er i givet fald bare et udtryk for statens krævementalitet - præcis den mentalitet, som desværre er smittet af på alt for mange borgere :/

Du skal nok se det lidt i lyset af de mange personer som skat finder ved kontrolbesøg hos cafeer, bagerier og pizzarier, eller som chauffør på varebilen osv - personer som ofte får dagpenge eller kontanthjælp (eller vel SU) og arbejder "gratis" (prøver at stikke af eller siger de bare helt tilfældigt står med forklæde på).

Mange af disse får jo løn - kulsort samtidigt med penge fra det offentlige, uden at noget indberettes og når pengene er gået under disken, kan det ikke lige afsløres, og skat taber både moms af omsætningen, skat af fortjenesten og skat fra den ansatte som i stedet får offentlige penge som pågældene måske ikke skulle ha haft så.  Ikke en helt let sag.

Sådan en enkelt dag eller som foreslået med en kontrakt hvor man på prøve arbejder gratis en enkelt dag kan sikkert løse den del, men jeg fornemmer vel ikke det bare er en enkelt dag eller to med at stille møbler op, men sådan lidt her og der, når der er travlt, og det vil være farligt

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:06

Majbritt Jacobsen:

Jeg har ikke en pløk forstand på den slags - men hvor er det dog uretfærdigt, hvis du ikke må hjælpe din ven......det er i givet fald bare et udtryk for statens krævementalitet - præcis den mentalitet, som desværre er smittet af på alt for mange borgere :/

Jeg håber virkelig I finder en løsning, så du får mulighed for at give din ven en hånd :)

Efterhånden så bliver Staten syndebuk for alt. Men hvad skulle Staten ellers gøre i dette situation?

Staten er jo på en eller anden måde nød til at sikre sig at SU-modtager eller andre der modtager støtte fra staten, ikke snyder staten ved at modtage både støtten og sort arbejde.

Ja, der findes reelle situationer, hvor man som ven/familie virkelig ønsker at hjælpe uden at få en eneste krone for det, men hvis man tillod dette i f.eks. cafeer/pizzeriaer, så kunne jeg godt forestille mig situationer, hvor nogle der modtager støtte fra staten samtidig også arbejdede sort, og når så Skat eller anden kontrollant kom på besøg, bare ville sige "Jeg hjælper min ven, Gratis!".

Det er bl.a. for at undgå sådanne situationer, der findes de her regler om at man som udgangspunkt ikke må "hjælpe gratis". Der er sikkert også mange andre gode grunde.

Kommer snart...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)