det er jo så ca 20% af de 800.000 kr eller 160.000 kr. Du kan sikkert huske tråden om SUlån hvor en del slog til lyd for at man kan tage SU lån til de første 20% af hus/lejlighedsprisen og så få kreditforening til de resterende 80% men mange banker (de fleste vil jeg mene) vil ikke gå ind idet og kreditforeninger ligeså, hvis det eneste man har at byde ind med er penge man i forvejen har lånt og med det samme skal i gang med at tilbagebetale
Regn bare løseligt med omkring 200.000 for hver mio du vil købe for bør komme fra dig selv OG husk også tommelfingerreglen om at du normalt af hensyn til rådighedsbeløbet du skal ha efter at købt hus, normalt må købe et hus der svarer til ca 3 til 3,5 gang det som de der køber huset tjener.
Tjener du f.eks 200.000 p.a. og køber alene, så regn med at kunne købe for ca 6-700.000 kr max og stadgit med krav til udbetaling
Du kan også lige gå den anden vej. En grund til at mange køber hus/lejlighed er, at det i mange år var temmelig givet at priserne steg og fortjenesten ville blive skattefri. Den tendens har jo ikke rigtigt holdt de senere år OG så den anden grund, nemlig at det ikke er så let at få en god leje lejlighed i f.eks. 3 eller 4 værelser i Lyngby hvis det er der man vil bo.
Okay. Forstår bare ikke, hvorfor man skal stille 160.000 kr. til rådighed, når det koster det samme at bo til leje (fællesudgifter inkluderet), og man kan betale udbetalingen, skødet, tinglysningen osv. Hvis man har 10.000 kr. udbetalt, og man lever for 8-9.000 kr., kan banken vel være ligeglad med, om man vil bo der. Skulle de ikke bare være glade for, at man ville købe en lejlighed i stedet for at leje?
Der er også fællesudgifter på omkring 700-1000,- pr mnd. når man bor i ejerlejlighed, dette kunne også være en ekstra grund. Men jeg tror primært det er fleksibiliteten ved leje og at det i dag er svært at låne, der gør at der ikke er flere som køber i øjeblikket.
Fællesudgifterne ER inkluderet i de opslag, jeg har set.
Den månedlige ydelse du har set er sikkert når de 160k er lagt, dvs. du betaler af på 640k.
Jeg synes at det er meget fornuftigt at bankerne kræver en god portion luft i økonomien. Ellers er der ikke til uforudsete omkostninger, ændringer i indkomst, ændringer i privatlivet etc.
At købe hus eller ejerlejlighed er et langsigtet køb, så der skal være plads til de udfordringer der måtte dukke op.
Fællesudgifterne ER inkluderet i de opslag, jeg har set.
Fællesudgifterne afhænger af hvad ejerforeningen selv bestemmer - så stigninger kan forekomme det samme med ejendomsskatten.
For mig viste det sig bare at være en del dyrere end jeg troede at have en ejerlejlighed, men jeg klager ikke da jeg bor midt i Århus C og er endelig sluppet af med det dyre banklån.
Lav din egen hjemmeside med WordPress. Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...