Jeg kendte det slet ikke, men det første jeg tænkte da jeg læste det her var, at det bliver da enten stoppet eller hacket af efterretningstjenester og politi, for bare i forhold til terror og våbenpenge - og så ja de andre emner, gør man jo rigtigt meget for at kunne spore transaktioner, og jeg ville undre mig hvis der ikke sker en sporing allerede i dag fra visse sider af det offentlige. Jeg tror også de indgår i sporing af hvidvaskning i det omfang det er muligt, og der er ikke meget der ikke er muligt hvis viljen er stor nok
Med chance for at afspore tråden som vist drejede sig om bankkonti i Schweiz, vil jeg prøve at give et kort svar.
Det ultra korte svar er nej. ”Frank N Hansen” har faktisk helt ret i at bitcoin ikke mulige at spore og deep weeb er ikke muligt, at infiltrere eller komplementere for politiet eller efterretningstjenester.
Som du sikkert ved, er ”Internettet” oprindeligt sat i verden af vestlige militærmagter med NSA (National Security Agency ) i spidsen. Formålet den gang var at sikre, at militærenheder kunne kommunikere sammen via nettet, hvis USSR gav sig til at nuke centrale kommunikationspunkter i alliancens forskellige lande.
Deep Weeb og ”tor netværket” som man bruger for at komme ind i deep weeb, er også oprindeligt udtænkt af NSA. Med det formål at beskytte og sløre deres agenters kommunikations, når de sendte data hjem til U.S. fra brændpunkter rundt omkring i verden.
Det ser forenklet sådan her ud:

De grønne linjer er krypterede forbindelser mellem Tor knudepunkterne, i en kommunikation mellem bruger X der befinder sig i Danmark og bruger Y der kunne befinde sig i U.S. Knudepunkterne skifter automatisk hvert 10 min for, at undgå at andre aktører kan analyserer sig frem til hvor, X og Y fysisk befinder sig.
Hvis en efterretningstjeneste, f.eks NSA skulle analysere sig frem til hvem X og Y var, ville det kræve at NSA kunne kontrollere alle knudepunkterne i hele netværket og der er knudepunkter i næsten alle lande. Det er selvfølgelig umuligt og NSA har jo heller ingen interesse i, at det skal kunne lade sig gøre, for så ville andre sikkerhedstjenester jo lave det samme trick og analysere sig frem til hvem NSAs agenter er.
Derfor får deep weeb lov at være i fred og lever en lidt skjult tilværelse, i en form for ukontrolleret anarki.