Ja, så er ApSet snart et år gammelt, og regnskabet nærmer sig, 30/6. Samtidig er min første kunde slut, 13 gode måneder, men nu leder jeg efter den næste, jeg er økonomi/projektkonsulent. Jeg har samlet et par spørgsmål, som jeg er sikker på mine amino ami'er kan svare på. Byd gerne ind selvom du ikke har svar på dem alle 1. Da jeg måske nu ingen indtægt har i et par måneder kommer jeg ikke til at udbetale løn til mig selv. Jeg skal vel så nulindberette. Kan man ikke slippe for det? Noget med at man kan blive registreret hos SKAT som ikke fast udbetalende? Jeg har ikke kunnet finde det. I øvrigt et fantastisk land vi bor i hvor man kan få en bøde for ikke at indberette ingenting 2. Hvis man arbejder sent hos en kunde, og spiser, kan det gå over firmaet? 100%? 3. Er der en kmgrænse for de 3.82/km, hvis ja, gælder den så per kalenderår eller mig langstrakte (23/4 2012-30/6 2013) regnskabsår? 4. Telefonen går nu over firmaet, skal både min kone og jeg så skrive fri telefon på selvang? 5. Det største spg: Hvad har jeg glemt at trække fra? Nogle bud på nogle gode fradrag folk glemmer. Selskabet har haft et godt år med kunder det meste af tiden, så der er plads i år... Enhvert bud er velkomment. Tak |
Mikseren:, regnskabet nærmer sig, 30/6. Samtidig er min første kunde slut, 13 gode måneder, men nu leder jeg efter den næste, jeg er økonomi/projektkonsulent.
Man kan jo starte med lige at bemærke, at hvis du kun har en kunder som økonomikonsulent så er du i virkeligheden ansat og ikke selvstændig uanset hvad du har aftalt skriftligt, men det er så en anden sag. Skat vil bestemt kunne komme efter din kunde hvis der blev bøvl med skatten. Det kan du læse om her i dette link
1 - Ikke stensikker - men jeg tror det er lige så meget bøvl at skulle ændre dig til ikke at være arbejdsgiver som at 0 indberette. Det tager jo ikke mange splitsekunder. Du skal også 0 indberette i moms. Personligt finder jeg det ikke så sært, det skal jo gi dem mulighed for at spørge - hvad nu - ingen ansatte længere og ingen moms længere - men det er muligt du kan afmelde helt som arbejdsgiver?
2- Jeg ville ikke gøre det hvis det er til dig selv som hovedaktionær og ejer - var du personlig virksomhed var svaret nej i alle fald og normalt stilles hovedaktionær som personlig og mad er jo generelt noget man selv må betale. Er du bortrejst med overnatning er svaret positivt.
3 - ja grænsen er 20.000 km per 12 mdr kalenderår mig bekendt Under 20.000 km var den 3,80 i 2012 og 3,82 i 2013 over 20.000 hedder den 2,13 for 2013 og for 2012 var den 210. Jeg kan ikke tro det har noget med firmaets kalenderår at gøre for det er jo et beløb du som lønmodtager i selskabet kan udbetale til dig selv skattefrit og som person har du jo almindeligt kalenderår. Køre bogen skal være ført meget nøje da du jo som hovedaktionær kontrollerer dig selv, så den vil de godt kunne kigge I hvis de ser et stort tal. Du skal ha løn ud for de perioder du får kørselsgodtgørelse da det kun må betales til lønmodtagere
4 - Hvis det er dig der har den frie telefon skal din kone ikke betale skat af den - kun på din skat
5. Ingen anelse, du lyder til at ha fat i det meste synes jeg - du kan jo hæve løn op til topskat om du vil - men kan jo også tage udbytte næste år til 27 % op til 48300 og dobbelt op da du er gift. Det vil sammen med selskabsskatten der så er betalt stadigt svare til bundskat. Endeligt kan du jo betale ind til ratepension og evt livrente for at få penge ud af firma overskud og ind til pension hos dig selv.
Når du har haft et godt år, hvorfor så ikke ofre en revisor der løber det igennem og ser - dels at alt er korrekt fratrukket - dels at du ikke overser fradrag. Du kan få 3 gratis tilbud på sådan en gennemgang, som jo ikke behøver være en revision, men bare regnskabshjælp ved at beskrive det her i DETTE LINK - Det er gratis og uforpligtende og en del af Amino familien
vh