Kære Aminoer Jeg vil starte en webportal der skal sælge ydelser for andre virksomheder til en bestemt målgruppe: 1: Jeg formidler kontakten mellem virksomhed og kunde 2: Kunden køber ydelsen på mit site 3: Leverandøren leverer ydelsen til kunden Da konceptet let kan overføres til udlandet tænker jeg at lave det samme i Schweiz. Jeg har en nær bekendt der, der skal fungere som min kontaktperson (og evt. country manager) i Zurich. Driften skal sandsynligvis opereres fra både DK og CH over nettet. Jeg kommer desuden til at hæve noget af overskuddet til privat brug samt udbetale løn til min ven. Hvordan griber jeg/vi det an? Og hvilken selskabsform vil være bedst til denne form for drift/struktur? Skal jeg stifte firmaet herhjemme eller evt. stifte et sammen med min ven i CH? Min plan er endvidere at sælge firmaet i fremtiden. Håber I vil være behjælpelige. Tak! |
Hej Sage,
Du skal altid vælge en virksomhedsform, der sikrer dig bedst muligt personligt - og det er pt. enten et Aps eller et A/S.
Jeg vil foreslå dig at stifte et Holdingselskab -det skal du bruge 80.000,- kr. + omkostninger til f.eks. advokat - de 80.000 kroner tilhører nu holdingselskabet og for disse penge kan dit holdingselskab nu stifte et datterselskab og det er her din drift ligger.
Fordelen ved denne konstruktion er atdu med et selskab til driften dels sikrer dig personligt (med mindre du kautionerer personligt!) - det er også dette selskab du evt. sælger og her kommer så Holdingselskabet ind i billedet - for det jo Holdingselskabet, som ejer datterselskabet og altså holding, som får betalingen for datterselskabet. Det giver den fede fordel at du ikke bliver beskattet af indtægten med mindre du udlodder penge til dig selv - så hvis du vil stifte nye aktiviteter, har du altså sikret dig en ny finansiering!
Omkring selve forretningsmodellen,så skriver du at du formidler kontakten og leverandøren leverer - men hvem udskriver faktura til slutkunde og opkræver kunden? Hvis det er dig, så skal du 100% stifte et Aps da du jo står med ansvar overfor BÅDE leverandør og kunde - altså en større risiko!
/Morten