Hej alle Amino brugere. Jeg har lige en forespørgsel ang salg af idéer? Hvem går man til for at sælge sine idéer? håber der er nogen der kan hjælpe lidt til her :) // Don - DreamTattoo www.dreamtattoo.dk |
Hej Don,
Hvad du beskriver er præcis et problem, som rigtig mange iværksættere oplever :-(
Tror der er mange der gerne vil sælge deres idéer, men hvad er en idé så egentlig værd, hvis den ikke er blevet gennemført?Hvis du går til Venture selskaberne og får dem til at "købe" din idé, så vil langt de fleste nok kræve at du bliver i forretningen og er med til at gennemføre idéen, eftersom det er din idé. Det vil så også betyde at du skal være villig til at tage en chance og løbe en risiko for at se din idé blive til virkelighed!
Hvis du gerne vil dele din idé med en potentiel "kunde" kan du starte med at udforme en NDA(Non Disclosure Agreement) eller fortrolighedsaftale, som stiller en række betingelser overfor den du deler med. Det er dog ikke alle der vil underskrive en NDA, fordi det jo i virkeligheden kan være, at din idé simpelthen ikke er unik eller ny. Tror der er mange der opdager igennem deres iværksætterliv at andre har fået næsten samme idé.
Noget du kunne overveje er at finansiere dine idéer igennem crowdsourcing - der findes en række firmaer, som hjælper med dette og nogle af dem har endda været ekstremt gode til at skaffe penge... Men det kræver altså stadig at du kan gennemføre din idé.
Hvis du har en god idé og tror på den, så kan du jo evt. starte med at skrive en forretningsplan -når du gør dette, vil du ofte opleve at det enten kræver helt vildt meget eller helt vildt lidt at komme igang og det vil jo være det samme spørgsmål en potentiel investor vil stå overfor.. Altså hvor meget koster det at gennemføre idéen og hvad er potentialet i den anden ende.
Én af de nok sværeste forretningsplaner der nogensinde er skrevet er Amazon.. Ved ikke om nogen her husker det, men da de gik igang med at etablere verdens største boghandel, blev der skudt flere og flere penge i Amazon og det gav underskud år efter år.. Læs evt. her http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon.com og så tænk på at Jeff Bezoo's stædighed, vedholdenhed og dygtighed ikke mindst idag har gjort at Amazon omsætter svimlende 61 mia. dollars og tjener godt 600 mio. om året - vildt og dygtig gået.
Hvis dine idéer er gode, så vælg den bedste - gennemfør den, sælg og så tag den næste.. Når du som entreprenør ikke kan lade være, så skal man vælge sin forretninger med omhu... Jeg har skuffer, foldere osv. fyldte med idéer... så jeg kender det godt!
Når Aminoer her så skriver at de gerne vil være iværksættere, men ikke har idéerne selv - så er de efter min mening ikke iværksættere - men opportunister, som tror at andres idéer gør dem til iværksættere... jeg tror det ikke :-)
Well... håber du kan bruge input til noget..
/Morten