Jeg har indskudt nogle penge fra privatøkonomien i min enkeltmandsvirksomhed. Dette skal bruges på lager, oprettelse af webshop osv. Når jeg så får gang i butikken og begynder at sælge, og (forhåbentlig) får et overskud, kan jeg jo ikke bare trække overskuddet ud som min "løn". Hvornår er virksomheden "stabil" nok til at jeg kan trække noget af overskuddet ud til at kompensere for mit indskud, men også for at dække for det arbejde jeg har gjort for virksomheden.
Jeg ved det er sparsomt, men hvis der er nogle der har nogle erfaringer eller noget at dele, så gør det gerne.
Hvis man virkelig ønsker vækst, lader man pengene blive i virksomheden. Først ved høj vækst over en årrække vil du opnå et overskud, der er værd at snakke om (som hovedregel). Virksomheden er så stabil, som resultatet fortæller dig. Du kan jo sagtens skyde pengene tilbage i virksomheden, efter du har taget dem ud. Men medmindre du virkelig er i pengenød, så skal du da lade dem blive i virksomheden og benytte dem til en øget markedsføringsindsats eller at udvide dit marked.
Når jeg så får gang i butikken og begynder at sælge, og (forhåbentlig) får et overskud, kan jeg jo ikke bare trække overskuddet ud som min "løn". Hvornår er virksomheden "stabil" nok til at jeg kan trække noget af overskuddet ud til at kompensere for mit indskud, men også for at dække for det arbejde jeg har gjort for virksomheden.
Som udgang må du læse DETTE LINK om hvordan man betaler skat i en personlig virksomhed. Man taler aldrig om løn i en personlig virksomhed - for hvad man hæver har ikke spor indflydelse på resultatet. Det du indskyder af penge - bogføres på mellemregning i status og kort fortalt betyder det, at du - når der er plads, altid kan tage det helt samme beløb ud - uden at skulle betale skat af den hævning
Du ser i linket hvordan man skatter - af overskud, uanset hævning eller ikke hævning i en almindelig personlig virksomhed