Jeg er 20 år og jeg har en enkeltmandsvirksomhed som pt tjener under 50000 kr om året. Virksomheden er momsregistreret og jeg betaler derfor moms. Noget jeg dog ikke har gjort er, at jeg ikke har betalt skat - skal jeg det med min omsætning? Jeg har frikort hvis det før en forskel. Altså mine spørgsmål:
- skal jeg betale skat af min omsætning når den er under 50000?
- hvis ja, hvordan gør jeg?
Håber I kan hjælpe, for jeg har før søgt hjælp omkring dette emne, men jeg har brug for at få det skåret ud i pap.
Når du indberetter din selvangivelse, så vil du modtage en årsopgørelse med den samlede skatteberegning.
Hvis du får en restskat, så kan du vælge at betale denne straks eller ved en restskat på mindre end ca. kr. 19.000 vælge at lade den indgå i forskudsopgørelsen for 2014. Hvis du får en restskat kan denne også betales i 3 rater til efteråret, hvor dette fremgår af årsopgørelsen.
Du bør dog i egen interesse forskudsregistrere dit overskud af virksomheden, således dette indgår i din løbende skat enten ved en nedsættelse af dine fradrag eller ved modtagelse af opkrævning af B-skat.
Jeg tænkte på AM-bidrag - hvordan betaler jeg det? Går det automatisk over mit frikort også eller hvad?
Dit AM bidrag er noget du betaler uanset frikort - det er bruttoskat = 8% af al overskud. Det har derfor ikke med dit frikort at gøre. Når du udfylder årsopgørelsen så vil der blive beregnet skat - som hvis det er mange penge, så skal du indbetale på indbetalingskort, og færre, så lægges det til din skat næste år. Hvis du forskudsopgør din fortjeneste, så vil det blive trukket i forbindelse med anden skat