Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil flytte fra Danmark til München, spørgsmål ang. firma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 21. Oct 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har tænkt meget over at flytte til München og bo der i et stykke tid, men har nogle forskellige spørgmål, som jeg håber at I kan hjælpe mig med. Jeg er selvstændig coach, og vil selvfølgelig gerne arbejde derovre som coach for virksomheder og for private kunder.

1. Skal jeg registre mit firma i München, selvom jeg arbejder som freelander ? 

2. Hvordan er omkostninger derovre mht. til bolig osv.

Jeg håber at I kan hjælpe mig lidt på vej, da det er min drømme at bo og arbejder derovre som selvstændig :-) 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:15

München ligger nede ;D

Bow:

1. Skal jeg registre mit firma i München, selvom jeg arbejder som freelander ? 

Ja det vil nok være den optimale løsning, hvis du også bor i Tyskland. Du kan komme igang for 20 euro...

Bow:

2. Hvordan er omkostninger derovre mht. til bolig osv.

Nu er det en giga stor by, så det kommer nok an på, om du vil bo i centrum eller om du vil bo ude i yderzonerne... Men du skal nok regne med 5-800 euro som minimum, hvis du vil bo nogenlunde. Prisen stiger jo tættere på centrum du kommer, mens prisen tilsvarende falder, jo længere du bevæger dig væk...

Har du overvejet at søge på f.eks immobilienscout24.de

Fra København S
Tilmeldt 21. Oct 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:42

Tak for dit svar, nu er jeg helt grønt i området, men kan du fortælle mig, hvor jeg kan registre mit firma, hvilken hjemmeside ? :-) 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:52

Bow:

Tak for dit svar, nu er jeg helt grønt i området, men kan du fortælle mig, hvor jeg kan registre mit firma, hvilken hjemmeside ? :-) 

Det kan du ik gøre online... Du skal ned på Finanzamt, og du kan først gøre det, når du har en adresse i Tyskland...

Skal du oprette selskab (UG, GmbH eller AG), så skal du have fat i en advokat og en notar...

Tilmeldt 14. Nov 12
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 11:56
Tilmeldt 14. Nov 12
Skrevet kl. 11:57

....der findes online blanketter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:48

Fashion-Seller:

Det kan du ik gøre online... Du skal ned på Finanzamt, og du kan først gøre det, når du har en adresse i Tyskland...

For ikke at glemme kommunen, osv.

Tilmeldt 14. Nov 12
Skrevet kl. 15:03

Ja, det er korrekt. I den kommune du bosætter dig findes også det Finanzamt der skal kontaktes, når du vælger et af yderområderne omkring München.

Ellers er det München Stadt direkte.

Den sidste info om boligpriser jeg så om München (..og andre storbyer, som HH etc.) viste, at du finder til ovennævnte pris måske et værelse på  ca. 10 kvadratmeter.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:16

Hej.

Spændende. Bor selv delvist i Karlsruhe og driver bl.a. foretning derfra. 

Jeg ville anbefale dig den tyske selskabsform "Unternehmergesellschaft" til at starte med - krav om 1 euro egenkapital i sikkerhed. Desuden optræder du så med forkortelsen UG overfor dine kunder. Men du kan selvfølgelig også bare oprette en ganske normal enkeltmandsvirksomhed - men så hæfter du fuldt ud med din personlige formue. Det gør du ikke som UG. Som UG agerer du som "juridisk selvstændig person", dvs. din virksomhed optræder uafhængigt af dig som privatperson. 

Du kan gå direkte op på rådhuset, når du er der, for at få en tid - hvis du ønsker at registrere dig som virksomhed. Fordelen ved at registrere dig i Tyskland er efter min mening den meget lavere indkomstskat. Men pas på med selskabsskatten, hvis du nu ikke registrerer dig som personselskab - selskabskatten varier alt efter hvilken region du bor i (det tyske "Hebelssatzgesetz").

Din virksomhed i Danmark behøver du jo ikke afmelde, hvis du stadigvæk er aktiv i Danmark. 

Til München: Nok måske Tysklands dyreste by at bo i, udover Hamburg. Men også én af de smukkeste byer, med ordenligt vækst i økonomien. 

Mvh Linnart

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)