Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde gratis under den forestående Lockout - Dit snit til at få en fod indenfor arbejdsmarkedet?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg er igang med at sabbatår efter jeg blev student i sommers, og kunne godt tænke mig et fuldtidsarbejde, for at få en struktureret hverdag. Jeg har i forvejen 2 andre jobs, som er lidt mere på fritidsbasis, dog tjener jeg da lidt på dem.

Men som de fleste nok ved, så er der meget stor sandsynlighed for, at der kommer en landsdækkende lockout, hvor kun lærere som er ansat som tjenestemænd, kan arbejde - ca. 1/6 del af lærerstyrken er ansat på den overenskomst, og står derfor fint til rådighed under lockouten. Her kunne det måske være interessant for en skole/SFO at ansætte en som mig, hvis jeg nu fortalte dem, at jeg gerne ville arbejde gratis, hvis jeg kunne få et job hos dem efter lockouten. (Ja, den kan risikere at være aktiv i 2,5 måned, men så får jeg da noget arbejdserfaring, og et skridt indenfor)

Men er dette overhovedet lovligt? Det er lovligt at tilbyde sin gratis arbejdskraft i praktikophold i alm. virksomheder, men hvad med i det offentlige? Og under en lockout? 

Jeg håber nogle har nogle gode indspark til dette :-)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:46

Mark Eskelund:
Men er dette overhovedet lovligt?

Det korte svar er: Nej, du må ikke udføre konfliktramt arbejde.

Skolen må godt "ansætte" dig som praktikant, men du må ikke udføre opgaver der er ramt af konflikten. Dvs. du må ikke undervise i en klasse, hvor læreren er lockoutet, det samme gælder for de lærere der er tjenestemandsansatte, de må kun have de timer og klasser de normalt har på skemaet, de må altså ikke lige tage et par timer ekstra og så også undervise naboklassen.

De bedste hilsner
/Brian 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04

Nej, naturligvis ikke. Men må jeg godt blive "ansat" som praktikant, uden at være ledig på arbejdsmarkedet? Under konflikten kunne jeg jo f.eks. godt hjælpe til i SFO'en som en alm. pædagogmedhjælper, og hjælpe til i klasserne hos de tjenesteansatte, men mit spørgsmål går mere på, om det er lovligt at blive ansat, og så arbejde gratis i et stykke tid - som f.eks. en praktikant - uden at være ledig inde for det offentlige? :-)

Mvh.
Mark Eskelund 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 14:29

Mener kun det er hvis du er medlem af deres fagforening du ikke må tage det. Der står jo ingen steder I loven at man ikke må tage konfliktramt arbejde - så kunne alle arbejdere på en fabrik jo blot nedlægge arbejdet og så skulle ejeren give efter for alt hvad de ville have.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas1974:
så kunne alle arbejdere på en fabrik jo blot nedlægge arbejdet og så skulle ejeren give efter for alt hvad de ville have

Nej, for så er det overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, det er ikke det samme. Så kan arbejdsgiveren afskedige dem på den baggrund og så ansætte nogle andre.

Reglerne for hvordan en lovlig konflikt, på det danske arbejdsmarked, skal håndteres, er beskrevet og defineret i den meget omtalte "Danske Model", her står der hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt under en lovlig konflikt. Kald det bare arbejdsmarkedets Geneve-konvention :-)

De bedste hilsner
/Brian 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:49

Hej Mark

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men ud fra din overskrift antager jeg at du vil udnytte konflikten, til at komme ind på arbejdsmarkedet.

Mark Eskelund:
men mit spørgsmål går mere på, om det er lovligt at blive ansat, og så arbejde gratis i et stykke tid - som f.eks. en praktikant - uden at være ledig inde for det offentlige

Jeg er lidt på bar bund her, du vil gerne vide om det er lovligt at blive ansat, uden at være ledig? Eller?

Mark Eskelund:
Under konflikten kunne jeg jo f.eks. godt hjælpe til i SFO'en som en alm. pædagogmedhjælper, og hjælpe til i klasserne hos de tjenesteansatte

Hvis du ikke skal lave konfliktramt arbejde, så er det fløjtende ligegyldigt om det er under en konflikt eller ej. Men jeg tvivler på at skolerne normalt har brug for ekstra hjælp i klasserne hos de tjenestemandsansatte :-)

/Brian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)