Hej Amino. Jeg er igang med at sabbatår efter jeg blev student i sommers, og kunne godt tænke mig et fuldtidsarbejde, for at få en struktureret hverdag. Jeg har i forvejen 2 andre jobs, som er lidt mere på fritidsbasis, dog tjener jeg da lidt på dem. Men som de fleste nok ved, så er der meget stor sandsynlighed for, at der kommer en landsdækkende lockout, hvor kun lærere som er ansat som tjenestemænd, kan arbejde - ca. 1/6 del af lærerstyrken er ansat på den overenskomst, og står derfor fint til rådighed under lockouten. Her kunne det måske være interessant for en skole/SFO at ansætte en som mig, hvis jeg nu fortalte dem, at jeg gerne ville arbejde gratis, hvis jeg kunne få et job hos dem efter lockouten. (Ja, den kan risikere at være aktiv i 2,5 måned, men så får jeg da noget arbejdserfaring, og et skridt indenfor) Men er dette overhovedet lovligt? Det er lovligt at tilbyde sin gratis arbejdskraft i praktikophold i alm. virksomheder, men hvad med i det offentlige? Og under en lockout? Jeg håber nogle har nogle gode indspark til dette :-) |
Mark Eskelund:Men er dette overhovedet lovligt?
Det korte svar er: Nej, du må ikke udføre konfliktramt arbejde.
Skolen må godt "ansætte" dig som praktikant, men du må ikke udføre opgaver der er ramt af konflikten. Dvs. du må ikke undervise i en klasse, hvor læreren er lockoutet, det samme gælder for de lærere der er tjenestemandsansatte, de må kun have de timer og klasser de normalt har på skemaet, de må altså ikke lige tage et par timer ekstra og så også undervise naboklassen.
De bedste hilsner
/Brian