Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summa - tilbagebetaling af mit oprindellige indskud

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det tid for min enkeltmandsvirksomhed at betale nogle af de mange penge tilbage som jeg skød ind da jeg startede op for 1½ år siden.
Jeg har i praksis overført penge fra min virksomhedskonto til min private konto - mens jeg mumlede tak for lån.

Nu kommer så bogføringen af det.
Vi skal helt ned på lavpraktisk plan før jeg forstår svarene.
Hvad skal/kan jeg skrive i felterne: hhv. Kontonr., Debet/Kredit, afstemningskonto

mit gæt so far
Jeg har en svag fornemmelse af at afstemningskonto ikke skal være "bank" som på stort set alle mine andre posteringer.. men "mellemregning". Beløbet jeg har trukket ud af virksomheden vil jeg gerne skrive i debet... men kontonr. er jeg helt blank på. (jeg benytter std default kontoplan for summa)

på forhånd tak

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart vil jeg bare gå tilbage i bogføringen og se, hvad du bogførte da du indskød beløbet i virksomheden

 Her bogførte du sandsynligvis

Debet Bank /Kredit Mellemregning med stifter - "Privat indskud"

Nu har virksomheden så tilbagebetalt beløbet

Kredit Bank/ Debet Mellemregning med stifter - "Tilbagef. Privat indskud"

 Jeg formoder du har overført beløbet fra firmakonto til privatkonto?

Kender ikke summa, så jeg kan ikke give dig kontonumrene - eller den der afstemningskonto du skriver om - men du kan gå tilbage i dine posteringer og se hvilke konti du brugte, da du lavede dit private indskud - og så bogføre magen til - bare omvendt fortegn.

 

Nightfall

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

vi skal længere ned i niveau.. Jeg sidder her med nogle rynker i panden, og tænker.. hey, er det noget med dte kræver to linjer for at bogføre det her(?)

Jeg ved ikke hvordan jeg får at se hvad jeg gjorde dengang. Jeg har den åbne kasseklade, og kan finde ud af at åbne seneste bogførte kasseklade. Det er cirka 30 posteringer. Som får mig gennem den daglige brug - idet jeg "bare" sælger brætspil... altså mange gentagelse i regnskabsprogrammet.

Tilmeldt 10. Aug 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg bruger også summa. Da jeg indskød penge ind i mit firma, satte jeg dem under. konto 62200 indskudt kontant i vorksomheden / bank.

Når jeg vil have nogen ud igen. vil bruge konto 62100 hævet kontant i virksomheden / bank.

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)