Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg ansætte mig selv i min enkeltmandsvirksomhed?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg fik af dit spørgsmål bestemt ikke en opfattelse af at du ville snyde.

Vi er selv et ægtepar, der driver en enkeltmandsvirksomhed, og der kan vi udbetale løn til den ene, men indehaveren af cvr-nummeret kan ikke gøre det samme, men betaler skat af virksomhedens overskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11

Husk endeligt bare, at når man ansætter mand eller hustru i ens personlige virksomhed så er de omgående medhjælpende ægtefælle og det betyder,at hvis de har andet arbejde, og mister det, så er det NEJ til dagpenge og reglen er i dag så stram, at der ikke kan åbnes med mindre virksomheden lukkes/afmeldes - det er ikke nok man  bliver "fyret"

Tal evt med a.kassen ASE som er rigtigt godt inde i den problematik hvis det er et forhold der kan ha betydning

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Der er intet der forhindrer dig i at afregne din løn via lønservice. I den sidste ende bliver resultatet skattemæssigt det samme.

Hej Henrik, du har principielt ret i, at resultatet bliver det samme..., men

i henhold til SKAT Fredensborg giver det nogle helt uoverskueligt konsekvenser, hvorfor SKAT automatisk vil foretage en korrektion af lønindberetningerne og en tilbageførsel af de betalte og indeholdte A-skatter m.v..

Det korrekte er og bliver, at der forskudsregistreres korrekt og betales løbende B-skatter.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:24

Husk endeligt bare, at når man ansætter mand eller hustru i ens personlige virksomhed så er de omgående medhjælpende ægtefælle og det betyder,at hvis de har andet arbejde, og mister det, så er det NEJ til dagpenge og reglen er i dag så stram, at der ikke kan åbnes med mindre virksomheden lukkes/afmeldes - det er ikke nok man  bliver "fyret"

Tal evt med a.kassen ASE som er rigtigt godt inde i den problematik hvis det er et forhold der kan ha betydning

vh John

Dette er ikke korrekt!

Der er to modeller for ægtefæller i forbindelse med fordelingen af enkeltmandsvirksomhedens overskud:

1. Medarbejdende ægtefælle, hvor overskud kan fordeles med 50% til hver ægtefælle, dog max. ca. kr. 215.000 til den medarbejdende ægtefælle.
  2. Ansætte den ene ægtefælle på en lønaftale, hvorved denne ægtefælle indtræder på akkurat samme vilkår som andre ansatte i enkeltmandsvirksomheden.
Der kan læses mere her
Tonny
Fra København
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:37
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:46

Søren:
Jeg kan altid anbefale, selvom Din virksomhed måske er lille, at drive den i selskabsform, da der ALTID vil være ubekendte risikofaktorer, som er svære at tage højde for.
og det er jo ofte et superråd - men jeg vil dog sige, at det afhænger af risikopåtagelsen, der er jo selskaber der som sådan ikke har nogen større risiko

Problemet kan nemlig også anskues lidt anderledes. I selskabsform vil ejeren i 99,873% (ca) af alle tilfælde blive afkrævet selvskyldner kaution for banklån og dermed er vi allerede inde i en risiko. Mistes anpartskaptialen grundet negative resultater så har vi to negative effekter af selskabsformen som jeg ser det

Man får fradrag i aktieindkomst for tabet af kapitalen, so far so good - men det der mistes derudover (se hvor mange ApS der findes med - 300.000 i aps kapital) - ja det er borte uden skattefradrag hvis man ender med at måtte lukke OG banken kræver stadigt at man personligt indfrier banklånet som man kautioner for

I den personlige virksomhed, havde man i alle fald, hvis den var seriøst drevet - kunne modregne underskud i anden personlig indkomst, den giver man slip på ved et selskab, og det er en problematik som faktisk en del personer ville tabe på i selskabsform.

Jeg er dog helt enig i at hvis man driver noget hvor man tager større risiko, så er det selskab lige fra starten, ville bare påpege, at det ikke gælder alle små nystartede og at kautionen er en ret givet affære

vh

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Dec 11
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:51
I mit lille firma vil jeg vove at påstå at jeg ingen risikoer har. Jeg har brugt en kassekredit på 5000kr, og det er det.
Kassekreditten har jeg allerede fået i 0 med mine egne penge. Jeg er forhandler af rygevæske til E-cigaretter skal det lige siges :-)

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 14:54

Man kan sagtens trække sin løn fra i en enkeltmandsvirksomhed, om end det ikke hedder at trække fra.

Det er altså ikke sådan, hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, og du bruger 40.000 kroner om måneden (før skat), eller hvis du har et selskab, og får 40.000 i løn om måneden (før skat), at det som udgangspunkt gør en forskel.

Dog skal der en revisor ind over, der kender til de faktiske tal, før det kan vurderes, hvad der er bedst. Jeg kender til danskere med meget høj "løn" (privatforbrug), der blot driver enkeltmandsselskab.

Hilsen, Robert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03

Robert Kronberg:
Det er altså ikke sådan, hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, og du bruger 40.000 kroner om måneden (før skat), eller hvis du har et selskab, og får 40.000 i løn om måneden (før skat), at det som udgangspunkt gør en forskel.

Den er jeg ikke med på. Jeg ved ikke om du tænker VSO hvor man skatter af hævninger - men det forudsætter så et overskud kan kan hæve af.

Overordnet set gør det en kæmpeforskel om man hæver 40.000 om måneden i en personlig virksomhed i forhold til en løn fra andre på 40.000 kr

Løn fra andre giver automatisk skat. Hvis man derimod hæver mere end overskuddet i en personlig virksomhed - og det kan man jo sagtens gøre, dels via bank, dels via likviditetsforskydninger - manglende moms indbetaling - kredit hos leverandører og hvad ved jeg, så betaler man ikke skat af det man hæver - men stadigt kommer man maksimum af med skat af virksomhedens overskud - uanset ordning.

Det eneste der sker ved at hæve i en personlig virksomhed er, at man trækker på nogle kreditter, det være sig banken oftest, eller leverandører/moms med mere, og det kommer man ikke til at betale skat af, men kan få nogle andre grimme problemer med gælden

vh

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)