Hejsa SK Express (lidt ærgerligt at skrive sine inderste tanker til én uden et rigtigt navn!)
Nå, men ikke desto mindre, så vil jeg godt give dig lidt råd (håber jeg!).
For det første så tror jeg du er i en branche hvor der er ualmindelig meget konkurrence og til trods for at en bil koster penge, så er det trods alt en relativ lille investering der skal til for at komme igang. (al ære og respekt!)
Omkring al handel gælder udbud og efterspørgsel, så hvis du udbyder en vare, hvor der er mange om buddet, så vil det presse prisen. Det er en del af de fordele der er for forbrugere ved kapitalisme og ulemper for dem som sælger en vare!
For at øge dit salg, skal du altså enten sælge mere til en konkurrencedygtig pris i et veldefineret marked - det er det, du allerede gør ved at sælge dine ydelser igennem et transportfirma, som lever af at sælge den overkapacitet der er på markedet og derved udnytte/leve af at masser af virksomheder tager den store investering og derved er presset hver dag til at levere til en pris der nærmer sig prisen på kapaciteten - altså et marked med en meget lav avance..
Det andet man kan gøre og det er vel egentlig det du spørger om, er at sælge til et niche marked - altså et mindre åbenlyst marked, hvor konkurrencen er mindre og hvor avancen til gengæld vil være højere. For at ramme dette marked skal man have en salgsorganisation der sælger løsninger og ikke bare "produkter". Problemet med salgsorganisationer er at de er super når det går godt og når der er godt salg, men er meget dyre når der ikke er noget salg. Derfor vælger mange firmaer at have sælgere på relativt lave lønninger for til gengæld at give en højere provision. Andre vælger at sælge deres ydelser igennem andre/alternative salgskanaler.
Når du vil sælge mere, skal du altså først og fremmest beslutte dig for, om du vil sælge 1) flere af samme ydelser (lav avance!) eller 2) nye ydelser (men med højere avance!)..
Du kan sagtens mikse de to.
Du skal altså med en kombination af dit produktionsapparat (biler og chauffører) og dit ønske om du kan finde en niche, som vil være interessant at sælge ind til. Jeg tror at der er sindsyg mange muligheder for vognmænd - dels er markedet ret traditionelt og derfor vil nye idéer sikkert kunne skabe succes og måske endda vækst. Tænker at du måske kunne kigge på potentielle kunder, hvor de idag selv har distribution..
Uanset hvad du vælger at sælge, skal du naturligvis være uhyre fokuseret på dine omkostninger - du bor tæt på tyskland, måske er service billigere der.. Jeg har en bekendt, som sælger Michelin dæk, som er dyre, men som sparer rigtig meget brændstof - altså alt hvad der kan holde de variable omkostninger nede vil gøre dig mere konkurrencedygtig og du kan derved fortsat tjene penge på at sælge billigt. Noget af det som jeg er overbevist om kan øge profitten på logistik ydelser er IT, som dels kan bruges til at måle spidsbelastningsperioder, kunders behov, ruteplanlægning og endda måske også afdække nye følgeydelser. Tænker at der i disse år er en kæmpe vækst i Selfstorage området - måske det kunne være en fordel at lave et samarbejde med f.eks. City Selfstorage, hvor du tilbyder at hente/bringe kundens lager.. osv.
Du kan nok komme et godt stykke vej ved at sælge selv, men på et tidspunkt skal du måske overveje sælgere eller partnere, som kan håndtere salget.. Hvis du skal vækste din forretning meget bør du måske overveje enten en professionel bestyrelse og/eller et advisoryboard, hvor du kan få aktiv hjælp og mere konkret hjælp end den, som jeg foreslår her.
Håber du kan bruge input...
Hilsen,
Morten Reitoft
60143036