jeg tror vores spørgende brandman måske tænkte hvis han købte på DBA for videresalg - hvad har man så for bilag til regnskabet og svaret på det må være, at man er nødt til at få sælger til at skrive en kvittering på købet og så er der fradrrag (men ikke moms) Bon kommer ikke automatisk fra private sælgere men er noget man aktivt skal afkræve sælger
Dyre ting - ex PH lamper, nyere cykler, ure osv skal man i min optik altid afkræve kvittering på med fuldt navn og adresse og evt kopi af noget legitimation. Der er desværre en del stjålne dyre ting i omløb, og man skal være klar over, at uanset kvittering så mister man dem, hvis de viser sig at være stjålne.
En lille historie fra det virkelige liv. Vi havde en PH stammekrone i sommerhuset. Tyve bangede vinduet og kunne stikke en hånd ind og nå lampen som de trak ud af loftet ved at hive i ledningen. Uheldigvis smadrede de to af de små skærme da de trak den ud
Næste uge var der en PH stammekrone limiteret nummereret til salg i DBA - desværre med to af skærmene manglende. Jeg ringede til politiet og sagde jeg havde fundet vore lysekrone MEN - loven er sådan indrettet, at politiet ikke med den type bevis må kontakte sælger for at købe den, for det kunne være den ikke var stjålet endnu og så var det politiet der stod for at lokke nogen galt af sted. De sagde at de kunne forsikringen derimod
Fat i forsikringen og en secret agent
Han fortalte hvordan det foregår. Tyven går på biblioteket og indrykker annoncen så der ikke er en brugbar IP adresse at spore den på. Han indlægger et telefonnummer for det kræver DBA men han indlægger et nummer der ikke virker, typisk til et gammel taletidskort. Han kan nu kun kontaktes ved skrive via den blå avis - og han svarer kun via bibliotekets computer.
Agenten brugte sjove navne type ally-cat og prutede pris - der var jo smadret nogle glas - og eneste mulighed for at mødes var, at sælger evt kunne komme forbi købes arbejde med den. Iflg forsikringen forfulgte alle selskaber den slags og fik næsten bid hver gang.
I dette fald stoppede forsikringen sagen, da de under efterforskningen via DBA fandt ud af at samme falske tlf nummer havde en masse designer møbler - i en stor lade et sted på Sjælland. De ville derfor ha klapset det hele og ha fat i bagmanden og det ville tage et par måneder formentlig, så de tilbød at gi mig pengene for lampen og at jeg kunne beholde pengene, selv når de fik lampen tilbage - så ville de bare sælge den hvis jeg kvitterede. Lidt over en måned senere slog politiet til i en stor aktion mod laden og på billederne i aviserne - så man masser af designer møbler OG - en PH lampe - desværre med smadrede glas i den ene arm 
vh