Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre enkeltmandsvirksomhed til I/S?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er pt. i gang med opstart af en virksomhed og har fra dag 1 kørt det på separat konto i et dertil oprettet CVR nr.

Indtil nu har der bare været mig selv, men nu overvejer jeg at tilknytte en rigtig god ven, der har nogle kompetencer og et netværk, jeg vil kunne få stor glæde af.

Vi skal ikke låne nogle penge og mener derfor ikke, det er nødvendigt at stifte et selskab på nuværende tidspunkt (ApS eller A/S), - derfor tænker jeg I/S.

Mine spørgsmål er i den forbindelse:

1: Hvordan laver man i praksis et I/S, - kræver det advokat, revisor osv.?

2: Som jeg har forstået, kan I/S også køres i virksomhedsskatteordning?

3: Kan det bare ændres, så vi beholder nuværende CVR nr. (Jeg er både importørregistreret og momsregistreret, ligesom leverandør osv. har dét CVR nr.).

4: Jeg har indskudt ca. 60.000 kr. i nuværende enkeltmandsvirksomhed, - som jeg har ret til at trække ud uden skat, - får jeg også lov til det i nyt I/S?

5: Kan man bare lave en skæringsdato (f.eks. 1/5-13), så jeg kan fortsætte med at bruge alle mine tal i e-conomic?

Der dukker sikkert flere spørgsmål op, - jeg vil sætte pris på, hvis en venlig sjæl vil hjælpe mig med disse spørgsmål?

God weekend, - og god påske til alle.

Mvh
Chris

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2113
Skrevet kl. 13:24

Hej Chris

Et I/S ville jeg aldrig oprette. Der er solidarisk hæftelse for ALT.

De firmarelaterede ting din ven evt. ikke betaler, hænger du på!.

Jeg har en kunde, der for nogle år siden havde et I/S, sammen med en, som han stolede på!. På 3 måneder blev han snydt for 1 mio. Medejeren kørte rundt og hentede betalingerne på checks, der ikke blev udfyldt i navnefeltet, "da de blev stemplet på kontoret".

På et tidspunkt kom der en skatteregning på kr. 500.000,00, altså 250.000,00 til hver. Min kunde betalte, det gjorde kompagnonen ikke!. Altså måtte min kunde betale den del også. Da de skiltes efter fund af korrespondance, i en bakke, viste det sig at kompagnonen havde pantsat hele firmaet i sin bank, for at kunne få lån!. Der manglede dog en væsentlig underskrift, så banken fik en laaaaang næse.

Mit råd: tænk dig godt om også med ApS-A/S. Også med anparts/aktie-fordelingen. Skal den være 50/50 eller 51/49. Således at du stadig har vetoret,

PØJ PØJ med det

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Chris Friis Aabenhuus:
1: Hvordan laver man i praksis et I/S, - kræver det advokat, revisor osv.?

Du bør lade en revisor råde - måske skal du anvende skattefri virksomhedsomdannelse - hvad du kan de første 6 mdr hvert år

Chris Friis Aabenhuus:
2: Som jeg har forstået, kan I/S også køres i virksomhedsskatteordning?
Korrekt

Chris Friis Aabenhuus:
3: Kan det bare ændres, så vi beholder nuværende CVR nr. (Jeg er både importørregistreret og momsregistreret, ligesom leverandør osv. har dét CVR nr.).
nej det mener jeg ikke er muligt dit CVR er som dit CPR når vi taler enkeltmandsvirksomhed så I må skulle ha nyt

Chris Friis Aabenhuus:
4: Jeg har indskudt ca. 60.000 kr. i nuværende enkeltmandsvirksomhed, - som jeg har ret til at trække ud uden skat, - får jeg også lov til det i nyt I/S?
Ja sådan skal det ordnes og det ser revisor på i forbindelse med skattefri virksomhedsomdannelse

Chris Friis Aabenhuus:
5: Kan man bare lave en skæringsdato (f.eks. 1/5-13), så jeg kan fortsætte med at bruge alle mine tal i e-conomic?
Hør også lige revisor der - om der skal afsluttes som jeg tror for du er jo personlig skattepligtig op til skæringsdatoen og derefter er det delt

Sørg for at få udarbejdet en samarbejdsaftale, ellers kan det gå helt galt - med alt specificeret - hvem må hvad - hvem må disponere over hvilke penge, hvem udfører hvad - hvordan kommer den ene ud uden at genere den anden - hvilke pligter har I, og hvordan deles resultatet hvis ikke 50/50

går det godt er det ikke så kompliceret om et par år at omdanne til ApS

vh

Fra Fredericia
Tilmeldt 19. May 11
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 13:44

Hej begge to.

Tak for svarene.

Jeg er helt med på det med hæftelse, men jeg stoler 110 % på den eventuelle partner og jeg ved, at han har økonomien i orden.

Det ser ud som om, at det ikke er "bare lige" at ændre virksomheden til I/S, men at hvis det skal gøres, så er revisor 1. skridt?

Mvh
Chris

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattefri virksomhedsomdannelse er kun relevant ved omdannelse til et kapitalselskab.

Korrekt at VSO kan bruges ved et I/S. For god ordens skyld er der ikke I/S som vælger at anvende VSO, men den enkelte deltager i I/S'et.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)