Alt grafik man kan lave i bitmap programmer kan man også lave i vektor baserede programmer.
(Nogle ting er bare mere tidskrævende at lave i vektor format, men i sidst ende er det bedst at lave det i et vektor program)
- At man så begynder at skal regne tid med i processen, så er et bitmap program i nogle tilfælde bedst, men kvalitetsmæssigt og mulighedsmæssigt er et vektor program det bedste valg, det kan slet ikke diskuteres - det er bare sværere at bruge.
Men hvorfor ikke lære det rigtige fra starten af?? I stedet for at lære noget der er "fint" for derefter alligevel at skulle skifte over til et vektor program?
Logoer SKAL laves i et vektorprogram, dem der laver logoer i bitmap programmer og sælger, snyder deres kunder efter min mening.
- Kunden er som regel ikke klar over forskellen på bitmap og vektor, og de får jo et fint logo leveret selvom det er lavet i bitmap, men hvis kunden så senere hen beslutter sig for at ville få lavet nogle tryksager, så står de med skægget i postkassen.
Jeg tog udfordringen op, og tegnede min Copic Marker i illustrator. (Hvis jeg brugte mere tid, ville jeg selvfølgelig kunne lave den endnu mere realistisk)
1300.Copic Marker VEKTOR.pdf
Mvh. Bertil Boisen