Hvordan undersøger jeg, at mit kommende navn på mit ApS ikke er et registreret varemærke / copyrightet / fyldt med andre begrænsninger?
Jeg har en idé, som jeg vil bruge internationalt, og derfor vil jeg gerne vælge et navn, som ikke kan skabe problemer for mig i fremtiden. Navnet på mit firma vil ikke være samme navn som på mit produkt.
Mange tak for dit svar! Jeg har prøvet at kigge derinde, og jeg synes ikke, at der kommer noget op.
Jeg kan lige så godt være mere specifik. Jeg vil gerne oprette et ApS med navnet: "Santa's Little Helper". Vil det mon give anledning til problemer? Jeg har kigget på dit link, og jeg kan ikke finde noget på det navn. Søger jeg på Google, så kommer dette frem: http://www.trademarkia.com/poopourri-santas-little-helper-85677993.html
Jeg har ikke tænkt mig at lave noget med duft, og det er også navnet på mit firma, som jeg har i tankerne. Mit produkt vil ikke hedde noget i stil med Santa's Little Helper.
Jeg tror at navnet/udtrykket 'santa's little helper' er så almindeligt udbredt at der ikke er nogen som kan varemærke registrere det. Hvis du er meget i tvivl så kan du sikkert skrive til patent- og varemærkestyrelsen og få det undersøgt.
Umiddelbart kan jeg ikke på nogen måde forestille mig at du ikke skulle kunne kalde dit firma det navn så længe der ikke allerede er nogen der har registreret det hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen. Tjek evt. www.cvr.dk