Hej Folkens Jeg har fået en idé idag og deler den fuldstændig med jer. Jeg er studerende og det er deltids business og hvis du ka' li' hva' du læser og tænker at du kan bidrage med viden, erfaring eller andet som deltids-partner så kontakt mig i en pm :) Konceptet får du i hvert fald her: En fælles onlineplatform hvor unge tøjdesignere/designstuderende, tøjindkøbere og helt nye startup tøjbrands med en ganske lille kollektion kan sælge deres tøj på en fælles platform. De kan naturligvis stadig sælge tøjet via deres egne salgskanaler det er bare et ekstra tilbud og det er GRATIS for designerne og firmaerne. Designerne/firmaerne skal opgive en pris som er inkl. forsendelse så kunden de facto oplever at fragten er gratis på alt tøj de køber. Men virksomhederne står selv for lager og afsendelse (til en start holdes pengene tilbage frem til at kunden har modtaget sine vare (T&T), da det må forventes at enkelt brodne kar måske kan se deres snit til at fuppe). Men relativt hurtigt forsvinder de - og så tænker jeg en model hvor man som designer eller startup får adgang til shoppen hvis man får et antal anbefalinger fra de øvrige sælgere. SÆLGERNE:Jeg forstiller mig at sælgerne er alt fra designstuderende som har lavet få stykker unikt designet eksklusivt tøj, som de måske gerne vil prøve efterspørgslen på, til nogle som prøver at købe et par t-shirts hjem fra udlandet for at se om de kan skabe en forretning som tøjimportør og endelig små nye startup tøjbrands. KØBERNE: Kundesegmentet er selvfølgelig unge fashionoptagede mennesker - som har fingeren på pulsen hvad angår ny mode og godt vil prøve nogle af de nyeste tendenser af. Men da prisniveauet skal være relativ attraktivt er det også modebevidste SU studerende som er en del af segmentet. Det er til folk som går op i design og i forvejen køber rigtig meget tøj og som gerne vil have specielt tøj eller en særlig jakke, kjole, pels whatever og her kan få det til en pris som er noget billigere end hvad man kan få andre steder. Til gengæld kan man jo ikke vide sig sikker på om man får verdens bedste kvalitet. Så det er en del af deal'en. Det er min idé at konceptet gerne må blive lidt hipt i de rigtige miljøer og at meget af markedsføringen sker fra mund til mund på de sociale medier, hvor folk selv poster links når de sætter annoncer i mv. Jeg har et 5-bogstavs navn der er ledigt som domæne og har en ret fed dobbeltbetydning som jeg tror er perfekt til den her type shop. Jeg forstiller mig at firmaet har 0 indtægter imens konceptet opbygges. Det er altså gratis for sælgerne og gratis for kunderne at handle. Men selve afsendelsen mv. står sælgerne selv for. Derfor er skatteafregningen også noget som de enkelte sælgere selv må stå for. De primære arbejdsopgaver for mit firma består i at skifte annoncerne ud og sætte nye på i samt at skaffe nok af de "rette" sælgere og en god portion af de "rette" brugere. Til en start må det fungerer helt old school hvor sælgerne sender annoncetekst og billeder til en email som så læses en gang om dagen, hvorefter annoncerne bliver udskiftet. Desuden forstiller jeg mig at køberen i de tilfælde hvor sælgeren er en privat person, lige inden købet afsluttes skal trykke accepter til at købet ikke er omfattet af købeloven. Jeg ved ikke så meget om hvordan de der færdigwebshops fungerer, men jeg forstiller mig at starte med sådan en og roligt arbejde konceptet større frem til modeugen til august hvor man så kan lave lidt larm både for sælgere og nye købere. Fx. med et par større annoncer og et lille event for eksempel. Hva' siger i? Min idé er ikke mange timer gammel - skal jeg handle på den? Vil du være med? Ps. tøjbrands herinde vil jeg også gerne hører fra (Er det noget i kan bruge) |
Din grundidé har nogle interessante perspektiver, men der er også nogle elementer som er direkte til skraldespanden. Jeg forstår at du ikke har arbejdet længe med idéen, så det er vel naturligt nok, men det skinner også tydeligt igennem at du ikke har så meget erfaring.
Jeg foreslår at du arbejder lidt mere med dine tanker og så går i gang med at finde en eller flere partnere som har relevant erfaring. Prøv eventuelt at søge efter en businessangel.
Det her projekt kræver mange flere kræfter end du har alene, hvis det skal blive en succes, både hvad angår økonomi og erfaring.
Kunne egentligt godt tænke mig at jeg selv var kommet på idéen og tror at det vil være sjovt og givende at arbejde på det projekt. Held og lykke med det!
P.s. Køb dog det domæne med det samme hvis det er så godt.
Mvh Jens