Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel med og uden betaling.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'z.

Jeg er selvstændig freelancer og har en fast kunde som betaler (kr. 3.82/km.) for al den kørsel jeg har i forbindelse med udførslen af deres opgaver. Nu har jeg så fået en kunde mere, som IKKE betaler for kørslen. Jeg køre i privat bil til alle opgaver. Jeg vil spørge jer om jeg kan trække de km. fra jeg kører uden betaling på en eller anden måde ?

Bilen er 100% privat og jeg trækker ikke noget fra vedr. bilen.

Håber at der er en som har styr på dette :) På forhånd tak.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:00
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Big'D

I forbindelse med kørselsgodtgørelse er det væsentligt, om du er honorarmodtager(b-indkomst) eller selvstændig/a-indkomst. Det lyder til at dine freelance Jobs ikke bare er honorar, men en selvstændig virksomhed.

Hvis det er tilfældet, kan du få befordringsfradrag efter de gældende regler og satser.

Hvis du derimod er honorarmodtager som freelancer, får du det store kørselsgodtgørelse på 3,82kr i 2013 pr. Kørte km.

Det forudsætter naturligvis at du fører grundig kørebog. Til det kan jeg anbefale skemaet på www.finkrevision.dk :)

Mvh.
Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:57

Hej

Reglerne for honorarmodtagere (B-indkomst) og selvstændige erhvervsdrivende er præcis de samme, se link

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061749&chk=206519#2061750

@Lars Thomsen - Inden du svarer igen, så skulle du prøve at læse dette link.

@Trådstarter - Ja, du kan også fratrække kørsel med kr. 3,82 pr. km. til den kunde, som du ikke fakturerer for kørslen. Det er ikke et krav, at kørsel skal fakturerer, men derimod at kørselen sker som et led i virksomhedens almindelig drift, herunder kundebesøg m.v.

Tonny

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 19:36

Gud, jeg må have været ramt af kulden ved busstoppestedet, da jeg lavede det svar.

Har sågar tidligere i dag lavet regnskab for et par musikere, både selvstændige og honorarmodtagere, naturligvis begge med 3,80 (2012) kr./km.

Men ja, det er korrekt. Det er stadig en ualmindelig god idé at bruge skemaet fra finkrevision.dk, og så notere ALLE køreture i forbindelse med dit virke som freelancer. Om det er møder, indkøb af udstyr, research eller w/e - så notér det :)

Husk også, at du, hvis du på nogle jobs overnatter udenbys, kan få 495 kr. godtgørelse for kost og 155 kr. godtgørelse for logi pr. nat/dag :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 24. May 11
Skrevet kl. 19:47

Takker for svar :) jeg er typisk ude på 6-10 adresser pr. dag for at udfører opgaver for min kunde som ikke betaler for kørsel. Jeg skriver alle de km ned på en lap papir med adresser og km/stand. Skal jeg så skrive de km på min selvangivelse næste år? Eller hvordan/hvor skal det gøres?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:23

Big D:

Takker for svar :) jeg er typisk ude på 6-10 adresser pr. dag for at udfører opgaver for min kunde som ikke betaler for kørsel. Jeg skriver alle de km ned på en lap papir med adresser og km/stand. Skal jeg så skrive de km på min selvangivelse næste år? Eller hvordan/hvor skal det gøres?

Din kørselsgodtgørelse, km. x sats, skal fratrækkes overskud af virksomhed, hvorved det nedbringer overskud tilsvarende.

M.h.t. kørsel bør du føre en kørebog eller tilsvarende med angivelse: start- og slutadresse, kundenavn eller lignende, antal km. m.v.

Tonny

Du kan med fordel læse dette link til SKAT:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061754&chk=205783#pos

Tilmeldt 24. May 11
Skrevet kl. 21:30

Jeg takker mange gang :) jeg må nok få fat i en bog.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17

Big D:
Jeg takker mange gang :) jeg må nok få fat i en bog.
ja det skal du tage alvorligt på. Findes der fejl i form af manglende adresse, formål, dato eller km der ikke stemmer med de beregninger skat kan lave for samme rute, så kan man få forkastet i princippet alt men ofte nok først bare fejl. Følg Tonnys link med vejledning og skrive meget omhyggeligt. Skriv også km tæller ned fra starten så det er til at se sammenhæng

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)