Korrekt med hensyn til golfbold historien.
Her fandt en fyr med visioner en vare som var billig (brugt), som han kunne købe lokalt her i Danmark og som der var efterspørgsel efter (fra golfspillere). Desuden var den meget "lowtech". De skulle bare vaskes og sorteres (mærkevarebolde/ikke mærkevarebolde) og sælges.
Men hvis man ser på de fleste andre produkter er det varer man skal finde i udlandet (måske mest fra Kina), importere til Danmark og så finde kunder til. Så hjælper det hvis man ved noget om produktet, markedet og kunderne,
Lad mig give dig et eksempel på en produktgruppe som er "hot" i øjeblikket. LED pærer i forskellige afskygninger. De er små (billige i forsendelse), de kan købes billigt i Asien og der er en efterspørgsel siden der er mange danskere som vil spare på elregningen.
Men hvis du skal sælge LED pærer så bliver du nødt til at vide noget om belysning, noget om elektricitet (volt, watt og ampere), pæretyper, CE certificering (de skal helst være godkendte til brug i DK), man skal vide noget om prisniveauet, om hvilke pærer som sælger (så du ved hvad du skal købe ind), finde de rigtige leverandører at købe dem fra til de rigtige priser (og den rigtige og helst gode kvalitet), finde ud af hvordan du skal markedsføre dem, mod hvilke kundegrupper og i hvilke medier. Alt i alt så skal du virkelig "brænde" for den idé om at LED pærer er det nye sort. Det nye miljørigtige måde at få belysning i sit hjem og sin virksomhed.
Set i det lys (no pun intended) er processen om hvordan man bestiller en ledpære fra en leverandør og får den leveret til en kunde en meget lille del af virksomhedens setup.
/Bengt