|
Nu har jeg begivet mig ud i at lave mit selvangivelse for 2012 - jeg driver en fotograf enkeltmandsvirksomhed, som har haft nogle store investeringer i 2012 (111.000) og derved har et negativt resultat for 2012. Jeg tror sådanset at jeg har fået styr på det hele, men jeg kan se at min aktuelle selvangivelse for 2012 ikke har medregnet noget omkring virksomheden og derfor står jeg til at skulle betale en lille sum penge tilbage i SKAT, istedet for at få en stor sum penge ud af virksomheden i forbindelse med den høje afskrivning for 2012. Kan det passe at SKAT's system ikke regner virksomhedsresultatet med i første omgang? |
Ja hvis ikke din virksomhedsresultat er vist i in årsopgørelse, så må det jo være fordi du ikke har udfyldt udvidet selvangivelse. Skat kender jo intet til driften i øvrigt - og det du evt har skrevet i forskud bruges bare til at sikre korrekt skattebetaling - men du skal selv skrive de konkrete tal på den udvidede selvangivelse
Man kan sagtens som du ha stort underskud år 1 men vær opmærksom på at ex fotograf også er en hobby, så du skal sikre du kan vise du driver virksomheden seriøst - hvad du givet også kan - Se evt DETTE LINK - Forskellen er blot at en hobby ikke kan trække underskud fra i anden indkomst hvad den seriøst drevne virksomhed kan
Det fører så til næste ´spørgsmål, nemlig om du har anden indtægt under året? Hvis ikke så har du jo negativ personlig indkomst og det betyder ikke at du får skat tilbage for året.
Der vil ske det, at skat muligvis/formentlig vil undre sig og høre dig, om du har haft formue at leve for eller hvordan du ellers har betalt husleje og omkostninger for dit liv. Når du så kan vise det, så vil det underskud du har i personlig indkomst blive overført til næste år af skat - og du får glæde af det der.
Her er dog en ting mere at flage for. Du har jo dit regnskab med alle bilag korrekt ført og et regnskab/årsrapport og kan vise hvordan dit overskud fremkommer hvis skat hører dig.
Der vil de sikkert se på dine afskrivninger. De vil se om hver ting kan afskrives som straksafskrivning under 12.300 per ting samlet, eller om ex kamera og linse udgør helheder der skal afskrives sammen. Er det helheder til over 12.300 per helhed, skal de skatte afskrives over flere år. Jeg siger det kun fordi afskrivninger på 111.000 kr kunne indikere lyst til eftersyn i en fotograf virksomhed. Afhængigt af størrelsen i øvrigt på virksomheden kan afskrivningerne skulle specifiseres på årsopgørelsen
Har du anden indkomst og har betalt skat af den, så vil dit underskud i den personlige virksomhed jo betyde, at du får penge tilbage af det du har betalt for meget, når du selvangiver det hele.
Du kunne overveje lige at lade en økonomimand løbe dit regnskab efter og se om det opfylder lovens krav ved årsafslutning og se på selvangivelsen
vh
Bliv gratis medlem