Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ApS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Det kan være der i følgende spørgsmål, kan være en del redundans i Amino sammenhæng, men jeg har det bedst ved at få tingene afklaret direkte. Så følgende er garanteret blevet spurgt flere gange...

Vi er tre unge fyre i midt 30'erne, som er ved at starte en virksomhed op. Vi har alle tre et fast fuldtids job, som stadigvæk skal passes. Vores virksomhed vil blive opereret på basis af vores fritid.
Vi har tænkt os at tilbyde IT konsulentydelser og udvikling af IT løsninger.
Vi er en smule i tvivl om vi skal oprettet et I/S eller et ApS.

Jeg er mest interesseret i at få oprettet et ApS, da vores privatøkonomi ved denne virksomhedsform ikke direkte kan komme i klemme. Dog er der en del startomkostninger relateret til dette.

Så vidt jeg har forstået skal virksomheden have kr 80.000, som startkapital. Det er der ingen af os der har, og vi vil helst ikke alle tre skyde ca. 26.600 kr ind med det samme. Jeg har hørt rygter om at man vil sænke de kr 80.000 til et lavere beløb.
Er der nogen der ved, hvor meget beløbet så kommer til at være, og hvornår det sker?

Jeg har desuden også hørt, at man blot behøver at smide 80.000 kr ind ved oprettelse af et ApS, som bagefter igen kan hæves. Bliver der ikke trukket i skat ved den hævning? Og hvor meget trækker skatten? Vi har nemlig ingen problemer ved at smide 80.000 kr ind og så tage dem ud igen. Det kan vi nemlig godt. Hvis skatten tager en procentdel, så vil vi vide, hvor meget det er.

Der er også nogle omkostninger i forbindelse med advokat salær ved oprettelse af et ApS, på nettet er der nogle der tilbyder at gøre det for 1295, mens andre siger man selv kan gøre det på webreg.
Hvad er mest hensigtsmæssigt?

Herudover skal en revisor ind over og tager et fast beløb, men jeg regner med det sker een gang om året, og sikkert ikke noget, der allerede i starten skal håndteres.
Er det korrekt?

Jeg har hørt staten også giver tilskud til iværksættere, som kan dække nogle af disse opstarts omkostninger.
Hvor meget kan man få i tilskud? og hvordan søger man dette?

I bund og grund vil jeg gerne gøre mig lidt klogere på andre herinde, der har gjort sig nogle gode og dårlige erfaringer ved oprettelse af et ApS.

Er der nogen herinde, der kan give os en god vejledning.

På forhånd tak. :)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:53

Man arbejder på at ændre kapitalkrav til ApS til 50.000,- i stedet for 80.000,- Det er ikke vedtaget af folketinget endnu, og hvornår det kommer vides ikke endnu.

Du kan ikke bare hæve de 80.000,- igen. Det er selskabets penge. Det er en selvstændig juridisk enhed. Hvis I trækker penge fra selskabet skal det ske enten som udbytte eller løn - og det bliver beskattet. Hvis man trækker penge ud betragtes det som ulovligt aktionærlån. LAD VÆRE MED DET.

Når i er 3 personer, der starter er det en rigtig rigtig god ide at oprette en skriftlig aftale eller hvordan i ønsker at have det stående (kan også stå i vedtægterne), hvor I aftaler betingelser for samarbejde m.m. Det er også en rigtig rigtig god ide at have en advokat med til det, så I får det hele med. Lige nu synes det måske ikke vigtigt, men det kan det blive senere. Så KAN KUN TILRÅDES. Man kan selv gøre det via webreg, men det er kun den rent registreringsmæssige del - husk endelig rådgivningsdelen for jeres vedkommende. Det er egentlig også gældende hvis I starter et I/S. Der kan rådgivning også være relevant for jer. Priser og kvalitet på hjælp til alt dette svinger meget, så kik jer omkring og i øvrigt over godt for.

Ved stiftelse af et ApS er udgifterne dine egne og kan ikke trækkes fra. Nogle rådgivere laver egentlig lidt fittlifut og udformer en regning som rådgivning for ApS-et og ikke for jer. Og så kan i trække udgifterne fra. Jeg har ikke hørt om andre tilskudsformer for dette, men der kan måske være andre der ved noget.

Skal i starte lige nu kan det være smart for jer at etablere et I/S, så i slipper for kapitalkravet. I starten giver det jo ikke de store økonomiske problemer i forhold til jeres privatøkonomi. Senere kan i ændre firmaet til et ApS.

Fra Grindsted
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 13:16

Hvis jeg var jer ville jeg hoppe uden om et Aps til at starte med, det er ikke ligefrem gratis og have et Aps.

Som ny startet og uden den store viden til regnskab kan et Aps nemt koste 15000-25000 til en revisor selv om i ikke har det vilde salg i starten.

Hvad i ellers skal vælge af selskabsform vil jeg lade de andre kloge hoveder om.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:24

Jan Jakobsen:

Hvis jeg var jer ville jeg hoppe uden om et Aps til at starte med, det er ikke ligefrem gratis og have et Aps.

Som ny startet og uden den store viden til regnskab kan et Aps nemt koste 15000-25000 til en revisor selv om i ikke har det vilde salg i starten.

Hvad i ellers skal vælge af selskabsform vil jeg lade de andre kloge hoveder om.

Jeg er enig, men vil lige kommentere den nævnte pris. Jeg betaler omkring 8-10.000 for fuld revision og revisorpåtegning af mit selskab af et statsautoriseret revisionskontor. Jeg arbejder selv indenfor IT-konsulent-branchen. Min erfaring er, at der trods alt ikke er kæmpe store regnskabsmæssige arbejder og udfordringer. Jeg har en del værdipapiraktiviteter, så det tager lidt tid, men jeg foretager selv bogføring og momshåndtering. Hvis revisor skal det, koster det selvfølgelig mere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09

d3crypt0:
Vi er en smule i tvivl om vi skal oprettet et I/S eller et ApS.

Hvis I på nogen måde kan skaffe kapitalen vil jeg anbefale ApS - I/S med solidarisk personlig hæftelse hvor kreditor kan hente ALT hos den ene af jer er jeg ikke vild med

d3crypt0:
Så vidt jeg har forstået skal virksomheden have kr 80.000, som startkapital. Det er der ingen af os der har, og vi vil helst ikke alle tre skyde ca. 26.600 kr ind med det samme. Jeg har hørt rygter om at man vil sænke de kr 80.000 til et lavere beløb.

2014 og 50.000 kr og det vil være MEGET overraskende hvis det ikke kommer

d3crypt0:
Jeg har desuden også hørt, at man blot behøver at smide 80.000 kr ind ved oprettelse af et ApS, som bagefter igen kan hæves. Bliver der ikke trukket i skat ved den hævning?

Pengene kan ikke hæves - de er selskabskapital - men de kan bruges til varelager og andet som har værdi i stedet for de 80.000 kr

d3crypt0:
Der er også nogle omkostninger i forbindelse med advokat salær ved oprettelse af et ApS, på nettet er der nogle der tilbyder at gøre det for 1295, mens andre siger man selv kan gøre det på webreg.
Hvad er mest hensigtsmæssigt?
For 1295 får man et standard selskab - og det kan man i princippet også selv lave, man skal hente div. standard dokumenter, men omvendt 1295 og så slipper man  - ikke mange penge

d3crypt0:
Herudover skal en revisor ind over og tager et fast beløb, men jeg regner med det sker een gang om året, og sikkert ikke noget, der allerede i starten skal håndteres.

Er det korrekt?

I kan fra starten fravælge revision så SKAL der ikke en revisor ind over - men når I er nye vil det være en lettelse i forhold til at sikre korrekt regnskab/årsrapport - det vil kunne koste alt fra 5.000 til 20.000 kr vil jeg tro og I kan hente tre helt gratis tilbud på www.agera.dk det er en del af Amino familien. I kan også nøjes med at søge en økonomikyndig, dem er der en del gode af, og de kan være billigere end en revisor, hvis revision er overflødig.

d3crypt0:
Jeg har hørt staten også giver tilskud til iværksættere, som kan dække nogle af disse opstarts omkostninger.

Hvor meget kan man få i tilskud? og hvordan søger man dette?

Der er ikke tilskud til opstart af selskaber - visse væksthuse har under specielle omstændigheder tilbud, jeg mener nordjylland har pt men generelt NEJ der er ikke noget at hente

d3crypt0:
I bund og grund vil jeg gerne gøre mig lidt klogere på andre herinde, der har gjort sig nogle gode og dårlige erfaringer ved oprettelse af et ApS.

Du kunne jo gå denne johnhannover.blogspot.dk igennem, der står en del om ApS i diverse sammenhæng, også stiftelse og kapital i det link den hopper ind til

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 17:12

Hvor er jeg glad for den hjælp, jeg modtager herinde. Det er lige nøjagtigt, de økonomiske sider af et I/S, der ikke tiltaler mig. Selvom man kender hinanden rigtigt godt, kan man ikke garantere noget kan gå galt, og at hæfte for hinanden solidarisk, hvor ens privatøkonomi kan inddrages, bekymrer mig en del.

50.000 kr virker som et overkommeligt beløb, vi hver især kan skyde ind i selskabet, men det kan først ske om et år. Spørgsmålet er om, man så skal tage et banklån eller søge investorer. Vi har ingen lagerbeholdning, men vi har alle tre en pc, der måske kan inddrages som en del af kapitalen, men hvem vurderer prisen og om det man tager med ind i virksomheden er tilstrækkelig validt?

Jeg skal nok kigge  lidt ind til agera.dk. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21

d3crypt0:
Vi har ingen lagerbeholdning, men vi har alle tre en pc, der måske kan inddrages som en del af kapitalen, men hvem vurderer prisen og om det man tager med ind i virksomheden er tilstrækkelig validt?

Det må kun en revisor og det hedder apportindskud og da revisor skal tage ansvar for vurderingen og kan blive skyldig i forhold til den, så er det ikke en god løsning - det er dyrt og 3 PC' giver ikke rigtigt noget. I kan starte med I/S og det kan I så omdanne til ApS når I mener det er der råd til for jeres beskattede penge - se til at lave en klar aftale om hvordan i fordeler arbejde og ansvar mellem jer og hvordan I vil gøre hvis en af jer vil ud og så må I jo begrænse det ansvar i tager på jer, indtil I har skrabet sammen til et ApS næste år, værre er det heller ikke 

Det må gerne være lånte penge i skyder ind - bare det er skattede penge er alt OK, men ja - det koster jo så i rente indtil jeres indtægt efter skat fra firmaet har betalt lånet tilbage

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 09:22

Ok. Jeg tror, jeg har fået de fleste ting på plads.

Vi regner med at oprette et I/S i samarbejde med en advokat, der sørger for tillidserklæringerne i mellem os. Vi kører denne virksomhedsform, indtil vi har fået tjent kr 50.000, hvor vi så regner med at omdanne selskabet til et ApS.

Skal man oprette en erhvervskonto hos en bank som et I/S eller kan man nøjes med en almindelig konto. Hvis ja, hvilke banker er relative billige?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:30

hej D3crypt0

Jeg håber ikke I ruller firmaet ud med det kryptiske navn, men vælger et 

fire-bogstavs-navn i stedetSmile

I/S er har Fanden skabt til en tid hvor menneskene og tingene gik langsomt og forudsigeligt til.

Hvis I ikke er under tidspres, synes jeg I skal overveje at vente indtil det nye iværksætter-ApS

uden kapitalkrav bliver vedtaget med de foreslåede ændringer af selskabsloven.

Tilmeldt 17. Mar 13
Skrevet kl. 09:42

:)

Det er blot mit brugernavn herinde, og har intet med vores firmanavn at gøre.

Nej, vi er ikke under tidspres, men vi er har nogle opgaver på vej, som vi gerne vil lave. Til det har kunden brug for et CVR nummer, så derfor har vi behov for en virksomhed.

At vente til 2014 er en lille smule længere ude...men det kan være, det bare er det, vi må vente på...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)