Hejsa Det kan være der i følgende spørgsmål, kan være en del redundans i Amino sammenhæng, men jeg har det bedst ved at få tingene afklaret direkte. Så følgende er garanteret blevet spurgt flere gange... Vi er tre unge fyre i midt 30'erne, som er ved at starte en virksomhed op. Vi har alle tre et fast fuldtids job, som stadigvæk skal passes. Vores virksomhed vil blive opereret på basis af vores fritid. Jeg er mest interesseret i at få oprettet et ApS, da vores privatøkonomi ved denne virksomhedsform ikke direkte kan komme i klemme. Dog er der en del startomkostninger relateret til dette. Så vidt jeg har forstået skal virksomheden have kr 80.000, som startkapital. Det er der ingen af os der har, og vi vil helst ikke alle tre skyde ca. 26.600 kr ind med det samme. Jeg har hørt rygter om at man vil sænke de kr 80.000 til et lavere beløb. Jeg har desuden også hørt, at man blot behøver at smide 80.000 kr ind ved oprettelse af et ApS, som bagefter igen kan hæves. Bliver der ikke trukket i skat ved den hævning? Og hvor meget trækker skatten? Vi har nemlig ingen problemer ved at smide 80.000 kr ind og så tage dem ud igen. Det kan vi nemlig godt. Hvis skatten tager en procentdel, så vil vi vide, hvor meget det er. Der er også nogle omkostninger i forbindelse med advokat salær ved oprettelse af et ApS, på nettet er der nogle der tilbyder at gøre det for 1295, mens andre siger man selv kan gøre det på webreg. Herudover skal en revisor ind over og tager et fast beløb, men jeg regner med det sker een gang om året, og sikkert ikke noget, der allerede i starten skal håndteres. I bund og grund vil jeg gerne gøre mig lidt klogere på andre herinde, der har gjort sig nogle gode og dårlige erfaringer ved oprettelse af et ApS. Er der nogen herinde, der kan give os en god vejledning. På forhånd tak. :) |
Man arbejder på at ændre kapitalkrav til ApS til 50.000,- i stedet for 80.000,- Det er ikke vedtaget af folketinget endnu, og hvornår det kommer vides ikke endnu.
Du kan ikke bare hæve de 80.000,- igen. Det er selskabets penge. Det er en selvstændig juridisk enhed. Hvis I trækker penge fra selskabet skal det ske enten som udbytte eller løn - og det bliver beskattet. Hvis man trækker penge ud betragtes det som ulovligt aktionærlån. LAD VÆRE MED DET.
Når i er 3 personer, der starter er det en rigtig rigtig god ide at oprette en skriftlig aftale eller hvordan i ønsker at have det stående (kan også stå i vedtægterne), hvor I aftaler betingelser for samarbejde m.m. Det er også en rigtig rigtig god ide at have en advokat med til det, så I får det hele med. Lige nu synes det måske ikke vigtigt, men det kan det blive senere. Så KAN KUN TILRÅDES. Man kan selv gøre det via webreg, men det er kun den rent registreringsmæssige del - husk endelig rådgivningsdelen for jeres vedkommende. Det er egentlig også gældende hvis I starter et I/S. Der kan rådgivning også være relevant for jer. Priser og kvalitet på hjælp til alt dette svinger meget, så kik jer omkring og i øvrigt over godt for.
Ved stiftelse af et ApS er udgifterne dine egne og kan ikke trækkes fra. Nogle rådgivere laver egentlig lidt fittlifut og udformer en regning som rådgivning for ApS-et og ikke for jer. Og så kan i trække udgifterne fra. Jeg har ikke hørt om andre tilskudsformer for dette, men der kan måske være andre der ved noget.
Skal i starte lige nu kan det være smart for jer at etablere et I/S, så i slipper for kapitalkravet. I starten giver det jo ikke de store økonomiske problemer i forhold til jeres privatøkonomi. Senere kan i ændre firmaet til et ApS.