Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunstmaler.....Fra hobby til forretning? På kontanthjælp

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Er der mon nogen der ved noget om at starte med at sælge sin kunst? Hvis man er på kontanthjælp? Her tænker jeg på, at man jo ikke må arbejde imens man er på kontanthjælp, og det gør man jo hvis man maler (uafhængigt af om man sælger noget eller ej)? Hvis kunsten ikke er nok til at kunne leve af det, hvordan kommer man så i gang? Og hvordan ser regnestykket ud, når man skal lave budget og regnskab, hvordan tæller man sine arbejdstimer ind i det?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Kh Ronja

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 08:47
Hej Ronja
Prøv at kontakte din kommune.
Flere kommuner har en iværksætterpulje hvor man kan søge om tilskud til at starte op som selvstændig når man er på kontanthjælp.
Mener de kan give op til 25.000 kr.

Du kan dog ikke både være på kontanthjælp og drive selvstændig virksomhed på samme tid.

Men spring ud i det.
Mener du at din kunst er til at sælge så få lavet et par bannere og en website og indgå nogle aftaler med diverse lokale forretningsdrivende som måske kan have din kunst hængende / stående mod lidt reklame. Sådan ved jeg flere er startet op.

De bedste hilsner
Ronni
Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 08:56

Ved jo ikke lige hvor du bor, men her i Dragør er der fyldt med lokale kunstnere.

De har aftaler med stort set alle de forretningsdrivende i byen. Om jeg skal købe Pizza eller nyt hus, så har jeg mulighed for, også lige at købe et kunstværk fra en lokal kunstner.

Jeg kender en af malerne, der siger at det er en ganske udemærket forretning, at have sine billeder hængende på væggen i den lokale børnetøjsforretning.

Der bliver også arrangeret udstillinger på torvet om sommeren og den slags. Det er nok lidt nemmere, hvis man kommer fra et mindre lokaleområde.

Held og lykke med det.

Natasha

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02

Jeg synes i alle fald du skal tale med kommunen hvor du får kontanthjælpen. Det er helt korrekt at du ikke kan ha selvstændig virksomhed sammen med kontanthjælp - men omvendt er det ikke forbudt at male i sin fritid. Du vil sikkert få bøvl hvis du giver dig til at sælge malerier mens du er på kontanthjælp og sådan skal det jo også være. Jeg tror ikke ret mange kommuner har pengepuljer til iværksætteri, men ja - der sker jo intet ved at høre borgersevice, men jeg tror ikke på den og mener det du kan håbe er forståelse for at du maler i din fritid og så må du en dag besluttet at tage chancen - tage skridtet - melde kontant hjælpen fra og sælge malerierne

Kommunen kan også fortælle hvordan alt beregnes, så tag det helt konkret med din sagsbehandler eller hvad sådan en nu hedder - hvad du ikke skal gøre, er at holde noget skjult og fordækt - men jeg kan ikke forestille mig de forbyder dig at male som hobby, hvis du også har gjort det inden kontanthjælp - blot at gøre det for at sælge og tjene - men lad os høre hvad de siger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:16

Tusind tak for jeres meget brugbare inputs!

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:00
Når man får kontanthjælp ska man stå til rådighed.

Spm er om du gør det når du ønsker sælge din kunst.

Måske ska du tale med andre kunstnere om hvordan de gør.

Nogle gange ska man tænke sig om inden man spørger myndigheder, nogle gange ska man holde kæft og flyve under radarn...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54

Michael_N:
Nogle gange ska man tænke sig om inden man spørger myndigheder, nogle gange ska man holde kæft og flyve under radarn...

Jeg forstår sagtens hvad du mener - men netop kontanthjælp er et meget kontrolleret område og maler man og annoncerer til salg/sælger uden at kontanthjælpskontoret ved det - kan man få alvorlige vanskeligheder ved at flyve under radaren. Mindre farligt er nok at male som hobby - og så når man ikke er på kontanthjælp sælge, men overordnet - når vi taler kontanthjælp, dagpenge o.l.  så skal man være ret ærlig - både fordi det jo faktisk er penge fra samfundet OG fordi det er farligt andet Smile 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)