Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Helt på spanden (Dog ikke i Beverly Hills)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Arrr. Så galt er det heller ikke.
Vil tro rentegning af logo koster 400-500 kr.
Men selvfølgelig skal man have råd til både logo og forsikring osv.
Der er jo nogle startomkostninger når man starter op.

Man kan også vælge selv at lave logo som start men så støder man bare på problemet senere og det er jo rart at have helt styr på det fra start så man kan bruge sit logo i alle sammenhænge. På Web, reklamer, tøj, postere, flyers osv osv.
Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 08:46

Hej Ronnie.

Nej, det var ikke så galt faktisk. Synes bare at jeg plejer at høre priser i den helt anden ende, når vi taler design, hjemmeside, marketing og den slags.

Ja, der skal være råd til det hele, men desværre er det ikke altid virkeligheden. Vi har haft nogle heftige startomkostninger. Bare at blive godkendt af sikkerhedsstyrelsen koster på den forkerte side af 10.000, så er der værktøj og den slags, vi også har været nødt til at investerer i.

Vi er ved at være i bund med finanserne, og da vi ikke vil låne, må vi klare os som vi lige kan, med det sidste der mangler.

I den prisklasse tror jeg godt vi kan være med snart, så jeg smider dig nok lige en PB.

Natasha

Tilmeldt 23. Aug 05
Fra  Ronni Skrevet kl. 09:21
Det lyder til der er kommet overraskende omkostninger.
Kan udfra det du skriver læse at du ikke har lavet forretningsplan. Den er der mange som glemmer desværre.
Men har man en gennemarbejdet forretningsplan opstår der ikke mange uforudsete ting.

Selvom i måske allerede nu er startet op er det aldrig for sent at få lavet en ordentlig forretningsplan.
Den fortæller og giver dig rigtig mange svar som man uden bare må gætte sig til.
Er der kundegrundlag for mit produkt.
Strategi, omkostninger, drift, markedsanalyse osv osv.

At lave forretningsplan er hårdt arbejde og tager lang tid.
Men det er det hele værd.
Kun på den måde kan man se om der er noget man mangler eller ikke har fået tænkt over.

Det er lidt at gamble og gætværk at starte op uden.

Lad mig give dig eksempel.
(Jeg har selv prøvet at starte op uden og det kostede mig en del flere penge end da jeg startede op med en forretningsplan). Der var mange ting jeg ikke havde tænk på eller overvejet. Og mange ting jeg ikke vidste men gættede mig til.

En person med forretningsplan har overblikket og ved lige hvor der skal bruges penge og hvor der ikke skal.

En person uden forretningsplan famler lidt i blinde og prøver sig frem. Man kan være heldig men risikoen for at man kan være mere uheldig er der jo også.

En forretningsplan skal ikke laves til andre end dig selv.
Så tænker ikke forretningsplan til bank og finansiering og sådan.

Jeg fik selv en øjeåbner for nogle år siden da jeg drev en virksomhed. Her kom jeg i kontakt med en direktør som sad og lavede en forretningsplan for et Hotel i KBH.
Det var helt vildt at læse og se. Alt var der taget højde for. De opdaterede ovenikøbet dele i den hvert år (samfundspåvirkning og samfundsøkonomi, statistikker, mulige antal kunder osv, infrastrukturer og andre påvirkninger på deres kunder).

Efter den oplevelse og viden lavede jeg selv (og fik selvfølgelig hjælp) en forretningsplan.
Den fortalte mig rigtig meget om min virksomhed og gav mig overblik. Jeg ændrede rigtig mange ting og strategier og faktisk også mine produkter så de passede bedre til kunderne. På driftsiden skar jeg ned på nogle omkostninger og brugte penge på andre ting som jeg slet ikke havde tænkt på kunne generere kunder i butikken.

Mange springer forretningsplan over inden de skal starte op fordi det tager tid og kan være besværligt at lave.
Men her skal man tage fat i alle dem som arbejder med det og har uddannelsen. F.eks CBS og få hjælp.
Du kan også finde forretningsplan skabelon på ivækst.dk men den er ikke så detaljeret. Den har mange mangler og er en mere generel forretningsplan.

Husk det er aldrig for sent at lave en forretningsplan.
Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 09:30

Hej Ronnie.

Jeg lever af at lave budgetter, så jow, der var taget højde for det meste.

Vi havde X penge at starte op med, og de penge er nu brugt, til det de var budgetteret til Smile

Men nej, jeg havde ikke budgetteret med penge til logo/hjemmeside, da jeg jo havde en til at lave den. Han skal såmen nok også få det lavet.....en gang, jeg er bare enormt utålmodig Stick out tongue

Eftersom vi havde X penge, måtte vi prioriterer, hvilke udgifter der var plads til, og om vi kunne starte op, bare med det. Det kunne vi godt. Lige nu mangler jeg bare et logo med en gennemsigtig baggrund Smile

Men det ser ud til at være løst.

Tak for dine mange indput.

Natasha

Tilmeldt 23. Aug 05
Fra  Ronni Skrevet kl. 09:35
Budgetter er jo kun de 5% af en forretningsplan.
Et afsnit.

Det lyder godt det hele flasker sig.

Held og lykke
Side 2 ud af 2 (15 indlæg)