Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetaling for og imod

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:
Jeg forstår faktisk problematikken set fra webudviklernes vinkel - men må samtidig erkende, at mine dårlige er faringer med forudbetaling netop er gjort med webudviklere. Men fejlen er nok, at jeg har betalt det fulde beløb forud.

Jeg forstår ikke helt problemet ? En webudvikler kan vel også opdele sine ydelser således at begge partner er "med"

Uanset betalingsform/betingelser sikrer dette vel aldrig mod forkert valg af leverandører ?

Ligesom det hellere ikke sikrer leverandør mod dårliger kunder/betalere. "Alle" kan jo springe i "målet". Altså f.eks. kunden vil ikke betale de i mit eks. sidste 25 % eller leverandør ikke vil leverer de sidste 25 %.

Nu tror jeg iøvrigt man skal være forsigtig med at generalisere ? sådan er "alle håndværkere", sådan er "alle webudviklere" m.m.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er det her bare en tanke.

Men kan man ikke lave et system som f.eks. Paypal.

Altså hvor kunden indbetaler til en låst konto, når du registrere at der er gået penge ind, sender du varen, når kunden har kvitteret for modtagelsen, kan du få udbetalt dine penge.

Hvis der ikke gå penge ind, levere du ikke.

lige som hvis du ikke levere, får kunden sine penge igen.

Blot en tanke/ forslag

VH

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

murermester Jim Drejer:

Nu er det her bare en tanke.

Men kan man ikke lave et system som f.eks. Paypal.

Altså hvor kunden indbetaler til en låst konto, når du registrere at der er gået penge ind, sender du varen, når kunden har kvitteret for modtagelsen, kan du få udbetalt dine penge.

Hvis der ikke gå penge ind, levere du ikke.

lige som hvis du ikke levere, får kunden sine penge igen.

Blot en tanke/ forslag Wink

VH

Yes Ja som en slags deponeringskonto. Bruges bl.a. også ved ejendomshandel.

Danske Malermestre har også på mine vegne tidligere foreslået ved en utilfreds kunde at denne kunne indbetale til en deponeringskonto.

Den "utilfredse" kunde ville ikke indbetale til en sådan konor, hvor midler ville blive frigivet efter ydelser var blevet foretaget. Ligesom den pågældende hellere ikke ville medvirke i syns & skøn. Så "vi" måtte en tur i retten.

Så uanset hvor meget forebyggelse man bruger, kan man ikke undvære det danske retssystem.

Og en håndværker der vil bevise godt udført arbejde har ingen berettigelse hos syn og skønsmanden. Da det er kunden der skal bevise, at der er udført dårligt håndværk. 

Ib Abildgard

Råd & Mal

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De fleste ydelser kan vel deles op, også webudvikling, seo osv.

Problemet med webudviklere/designere o.l. er ganske givet, at man er nødt til at have mange bolde i luften samtidig for at få det til at køre rundt, og så kan det have den effekt (fra kundens synspunkt), at man pludselig er sløvet af på den - i forhold til starten, hvor alt skete med lynets hast.

Så jeg tror nu ikke at det blot er fordi man betaler forud, men det kommer helt sikkert også an på firmaet. Har firmaet sælgere tilknyttet, så går det meget stærkt, fordi det Kun handler om at lande kunden, hvorefter det er videre til næste. Når så det egentlige arbejde skal udføres, vil det helt sikkert føles som en dvd film sat til at afspille i slowmotion.

Men uanset, hvilken metode man vælger for betalingen, vil der altid være en lille risiko forbundet - udbyder som kunde - og man prøver vel blot at mindske sin egen risiko så meget som muligt.

Og som det også er nævnt her, så er det vel også naturligt at man lige skal kende hinanden først, hvorefter man kan give lidt/mere fleksibilitet mht. betaling eller arbejdet, som skal udføres.

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Majbritt Jacobsen:
Men hvad er jeres erfaringer? Er forudbetaling godt eller skidt? Hvad gør I selv, når i sælger noget

Forudbetaling hos os hedder Nielco IT Klippekort. :-)

Et Klippekort giver rabat på timeprisen, og udvidet åbningstid. 

Vi har Klippekort på 10, 20, 50 og 100 klip/timer, og der er kunder til dem alle.

"Jamen, kan man da få kunder til at forudbetale 100 timers konsulentbistand?" Ja, helt bestemt.

Der er kunder, som køber klippekort til et halvt års forventet konsulentbistand to gange om året.

8 ud af 10 kunder vælger Klippekortet.

På råd fra en superiværksætter, de fleste af os kender.., tilføjede jeg en "Noget for noget" ordning til Klippekortet for et par år siden.

Hvis en Klippekort-kunde anbefaler/henviser en ny kunde til min forretning, og den nye kunde køber et Klippekort, får den nye kunde 10% rabat på sit første klippekort. Kunden, der henviste, får et par gratis klip til sit klippekort som tak for anbefalingen. Ja, og jeg får en ny kunde. :-) En slags win-win-win situation.

Når nogle førstegangskunder spørger, hvad min forretning har ud af at tilbyde rabat på klippekort, er svaret egentligt ret enkelt. På forudbetalte klippekort er min fordel i forhold til kreditrisiko og likviditet til at få øje på. :-)

Jo, det kan godt lade sig gøre at få kunderne til at forudbetale. De skal selvfølgelig ikke have forudbetalingen serveret som "vi stoler ikke nok på dig til at du kan få på kredit". Kunden skal have fordel af sin forudbetaling. 

Håber du kan bruge det. 

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Problemet med en escrow service er/kan være, at "kunden skal kvittere for varen" eller give sit ok for at frigive pengene.

Så man står egentlig i samme position med, at man har udført et stykke arbejde, der måske ikke betales for.

Så umiddelbart lyder en opdelingsmetode af arbejde kontra betaling mere som en bedre løsning.

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John Nielsen:
Forudbetaling hos os hedder Nielco IT Klippekort. :-)
Yes

Kendte dog også et firma der solgte en hel masse klippekort og for at få lidt variation på, blev sortimentet også udvidet med gavekort.

Det tager som bekendt lidt tid at indarbejde et nyt "koncept" men da det var "tilendebragt" gik firmaet konkurs.

Og en masse stod tilbage med en masse ubrugelige klippekort i mange tilfælde på 10.000 kr. eller mere

Så det var vist hellere ikke lykken. Det vil jo netop virke John som en forudbetaling hvor der netop ikke er erlagt en mod ydelse.

Skal jeg selv bruge klippekort og for den sags skyld gavekort, så skal jeg kende pågældende firma.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim:
Så umiddelbart lyder en opdelingsmetode af arbejde kontra betaling mere som en bedre løsning
Wink Yes

Den bedste metode for undertegnede indtil nu, uanset hvilke juridiske vinkler der har været på.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Nu tror jeg iøvrigt man skal være forsigtig med at generalisere ? sådan er "alle håndværkere", sådan er "alle webudviklere" m.m.

 

Det var på ingen måde min hensigt at generalisere - i mit firma benytter jeg bare oftere webudviklere end håndværkere ;) Og det er desværre ikke kun sket en gang, at forudbetaling har været lig med ekstrem lang leveringstid og dårlig service - det er faktisk sket hver eneste gang, jeg har indvilget i at betale forud. Derfor er jeg nok nået til samme punkt som Mette, og vil hellere betale mere, hvis betalingen først forfalder, når varen er leveret.

Og præcis fordi jeg har det sådan, så har jeg det svært med at følge mine kollegers råd om at indføre forudbetaling selv - klippekort kunne måske være en god idé som supplement - men generelt tror jeg det passer bedst til mig, at betalingen først forfalder, når varen er leveret.

 

 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:
men generelt tror jeg det passer bedst til mig, at betalingen først forfalder, når varen er leveret
Wink

Det er den netop også ved a conto betalinger.

Selv er jeg modstander af forudbetalinger ligesom du selv. Dog kan der tilfælde der taler for, som f.eks. i brancher med meget store og dyre leverancer.

Klippekort er jo netop også en forudbetaling inden en ydelse leveret, og derfor ikke beskyttet set med køber øjne.

Så metoden "med noget for noget", ligesom i supermarkedet må være den mest "spiselige".

Det med at betale når ydelsen er leveret er farligt set med leverandør øjne. Når huset er bygget kan det svært og få tilbage.

Når væggen er malet rød er den ikke meget værd for maleren at få tilbage, for ikke at sige umuligt.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)