Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetaling for og imod

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Af flere af mine kolleger er jeg blevet anbefalet at tage betaling for mine tekster mv før levering. Jeg er helt med på, at jeg så slipper for de dårlige betalere, men samtidig er det mig meget imod, at tage betaling for en vare, der endnu ikke er leveret.

Selv har jeg også ekstremt dårlige erfaringer med at betale forud - hver gang, jeg har gjort det, er leveringstiden blevet 6-8 gange længere og jeg får markant dårligere service, end jeg normalt oplever i andre "butikker".

Personligt står jeg af, når jeg skal betale forud (grundet ovenstående erfaringer), og derfor har jeg heller ikke lyst til selv at sætte lignenede betalingbetingelser op. Men hvad er jeres erfaringer? Er forudbetaling godt eller skidt? Hvad gør I selv, når i sælger noget - og hvad gør I, når I køber noget?

 

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv bruger jeg 50/50 metoden - kommer dog an på det samlede beløb.

Er det under 1-2000 sender jeg gerne en regning på det hele, når der er gang i sagerne.

Til tider kan jeg også finde på at forlange forud ved 50/50 metoden - altså efter at man er kommet frem til en aftale, så halvdelen betales før projektet påbegyndes. Er det vilde beløb deler jeg det blot op derefter.

Så et svar er nok, at kan du benytte en 50/50 metode, så tag halvdelen hjem før du starter på opgaven og resten efter endt forløb.

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Ved alm. HR opgaver etc. bruger jeg denne her model (du finder den her)

/Lene

/ L. B.H.B.S.

Fra Askeby
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 492
Fra  Pronto Callcenter Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg er godt nok ikke helt i samme branche, men pipper alligevel med.

Jeg kunne ikke drømme om at tage mod betaling forud, meget af de samme grunde som du også nævner.

Ja, jeg har da nogle enkelte som skal rykkes lidt i hver gang de får en faktura fra mig, og det er da irriterende, men det er så få, langt de fleste betaler fint som de skal, og jeg bryder mig bare ikke om den der meget stricte politik omkring betaling.

Jeg ville heller ikke bryde mig om at betale forud, og kunne jeg vælge en der lavede det samme til stort set samme pris, eller endda lidt mere, så valgte jeg der hvor jeg betalte efter at have modtaget "varen"

Telefonpasning her.

Ingen binding, intet abonnement, 14 dages gratis og uforpligtende prøveperiode

Tilmeldt 11. Oct 11
Indlæg ialt: 20
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som webudvikler ser jeg det som nødvendigt at tage forudbetaling, når beløbene når over 8.000 kr. Jeg har oplevet at nogle kunder har sat flere udviklere i gang på samme tid, hvorefter de efter udviklingens start har fundet en anden løsning. Det er meget fint, men hvis vi allerede er gået i gang, så er det spildt tid. Især ved hjemmesider til de 20.000+ ville vi aldrig turde, at gå rigtig i gang, hvis ikke vi har fået forudbetaling. Vi tager i øvrigt normalt 20% i forudbetaling for nyere kunder, hvor prisen er over 5.000 kr.

Nu er vi i Eos Web heller ikke så store. Vi er to faste personer, og det er derfor begrænset, hvor mange opgaver vi kan have af gangen. Lige i øjeblikket må vi sige nej til nogle nye kunder, da vi får for mange henvendelser. Det er selvfølgelig positivt, men det betyder også, at hvis vi udfylder kalenderen med store opgaver med en lang deadline og ikke tager forudbetaling, så går der lang tid med arbejde uden nogen indtægt. Forudbetalingen sikrer, at vi kan dække udgifterne.

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 05:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg så i samme båd som Eosweb, og kan kun nikke genkendene til problemet. Det vil simpelthen være en for stor risiko, hvis folk falder fra midt i en opgave, så man er nødt til at hive nogle af pengene hjem til at dække en smule af udgifterne.

Om det så er 50/50 eller en anden procentsats, er lidt op folks temperament, og selvfølgelig er der altid plads til fleksibilitet, som aftales individuelt.

Men det er jo heller ikke meningen at man skal arbejde gratis (så kan man finde arbejde alle steder), og jeg synes heller ikke at det skal være meningen, at man skal lege socialkontor.

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Fra Havdrup
Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 109
Fra  Festlastbil.dk ApS studenterkørsel Skrevet kl. 05:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Alle mine kunder forudbetaler...men det er en lidt anden branche.

Med hensyn til webudvikling/tekst. Nu er jeg en lille virksomhed, og jeg er ret vant til at blive bedt om at betale forud. Specielt med de første ordrer. Når man så kender hinanden lidt bedre, så kan man få faktura.

Jeg mener at i det orden, med det rådende økonomiske klima, at man spørger om forudbetaling.  Specielt når man er ved at starte et nyt samarbejde, og/eller hvis det drejer sig om større beløb.

Dbh

Bengt

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 06:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår faktisk problematikken set fra webudviklernes vinkel - men må samtidig erkende, at mine dårlige er faringer med forudbetaling netop er gjort med webudviklere. Men fejlen er nok, at jeg har betalt det fulde beløb forud.

 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Om det hedder forudbetaling eller a conto ? Har vel "flydende" grænser ?

Men en "god model", men selvfølgelig også brancheafhængig/bestemt, kunne være følgende ?

Nemligt at mange ydelser kan vel opdeles i delydelser, hvor man f.eks. kan afregne, når de enkelt del ydelser er leveret.

Eksempelvis betaling ved 25 % af færdiggørelse, 50 % af færdiggørelse osv. Så er køber sikret ved at have fået leveret sin ydelse, og altså ikke forudbetalt for ting der ikke er leveret.

Er der tale om f.eks. håndværkerydelser, har håndværkeren i forvejen også lagt ud for materialer ved betaling af 25 % af færdiggørelse. Så dette forhold vil jeg ikke betragte som værende forudbetaling.

Hvis der skal være tale om forudbetaling skal vedkommende kunde betale forinden nogle af ydelserne, og det kan være betænkelig for en kunde der i forvejen ikke kender håndværkeren. Ligesom håndværkeren måske ikke kender kunden i forvejen og derfor også vilsikre sig.

Men betales der a conto efter ovenstående model har hver af partnererne fået deres modydelser gensidigt. Ligesom hvis man går ind i supermarkedet, henter sine varer og går op ved kassen og betaler. Kommer man så i tanke om at man skal have flere varer må man processen om igen, gensidgt begge parter.

Af naturlige årsager bruger jeg selv ovenstående model med god erfaring. Og typisk ved arbejder over ca. 15.000 kr.

Der er også den fordel set fra sælgers side, at har køber først betalt for nogle ydelser, er det lidt sværere senere og klage over disse.

Ib Abildgaard

Råd & Mal 

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Majbritt Jacobsen:
men må samtidig erkende, at mine dårlige er faringer med forudbetaling netop er gjort med webudviklere. Men fejlen er nok, at jeg har betalt det fulde beløb forud.

Eller måske du har valg en forkert til opgaven :)

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)