Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag ved underskud

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hørsholm
Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 128
Fra  homegoal.dk Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære amino ven.

Jeg har her til den første gang jeg skal lave årsregnskab for min enkeltmandsvirksomhed, en lille forespørgsel.

Jeg bruger privatbilen firmamæssigt. Og virksomheden har underskud, alt hvad jeg omsætter for og alt hvad der er i overskud på privatkontoen går til firmaet. (Invistering i materialer, maskiner, webshop mv)

Hvad skal jeg gøre for at få noget ud af de 3kr/km jeg kører til/fra værkstedet hvor jeg producerer mine fodboldmål?

Og hvad skal jeg gøre med de 3kr/km jeg kører fra værkstedet til trælasten, markeder, levering osv.?

Jeg kan hæve kørepenge skattefrit, så vidt jeg har forstået, igennem firmaet, men hvis der ingen penge er at trække ud er det jo svært. Fra bopæl til værksted, er det befordringsfradrag privat eller firma km?

På forhånd tak, håber i forstod spørgsmålene.

Det drejer sig om følgende firma:
www.homegoal.dk

Venlig hilsen Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:54

Hej.

Du hæver pengene via en øgning af underskuddet.. og dermed mindre skat/skat retur.

Du skal føre kørebog.

Peter

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 07:35

Hej Simon. 

Lige en lille kommentar til din shop. 

Måske du ville opleve færre afvisninger i shoppen, hvis du skrev dimensioner på målene. 

Jeg ledte og fandt i hvert fald ikke nogen dimensioner og small, medium og large kan jo være alt muligt :)

Hvis jeg skulle købe et mål, så skulle jeg vide dimensionerne af målet.

Kim

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra Hørsholm
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  homegoal.dk Skrevet kl. 08:56

Tak for svar.

Problemet er jo bare at jeg ikke kan trække nogle penge ud, overhoved. Har ingen og hverken kan eller vil låne penge til firmaet.

Reelt skal jeg vide om jeg kan udskyde udbetalingen af kørepenge skrevet i kørebogen?

Og hvad med de km jeg kører fra bopæl til værksted (arbejdsplads). Skriver jeg dem på min personlige selvangivelse?

Kim:

Tak for info, målene står nedenunder billederne. Måske jeg skulle se om jeg kunne gøre det mere synligt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:18

I stedet for at modpostere udgiften på banken, så skal du føre den på mellemregningskontoen som et privat indskud.

På den måde skal firmaet ikke have penge op af lommen.

Kørsel imellem privat bolig og arbejdsplads kan ikke fradrages i firmaet.

Det skal skrives på selvangivelsen og giver kun fradrag, hvis du kører mere end 24 km dagligt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:22

Husk i øvrigt at du kan afskrive 115% på maskiner og værktøj.

Tilmeldt 19. Jul 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:08

Hej,

Blot for at undlade en evt. misforståelse, og sørger for at præcisere begreberne. Så kan der altså ikke afskrives 115%, men det er altså et afskrivningsgrundlag som ændres. Der er væsentlig forskel i disse begreber.

De "nye" regler indført via L192 - 2012 give virksomheder mulighed for at forhøje det skattemæssige afskrivningsgrundlag med 15% af aktivets værdi. Muligheden for forhøjelse gælder ikke for aktiver der straks afskrives og muligheden er tidsbegrænset til 31. december 2013 (Se dog vækstpakken, hvor man taler for forlængelse af dette punkt). Det er alene fabriksnye aktiver, der efter forslaget kan afskrives med den forhøjede sats på 15%. Forslaget omfatter således ikke, brugte driftsaktiver heller ikke hvis de erhverves fra tredjemand.

Håber det bragte lys over de eller kompliceret regler.

Fra Hørsholm
Tilmeldt 2. Jun 12
Fra  homegoal.dk Skrevet kl. 14:24

Tak for jeres gode svar.

For at være sikker på at jeg har forstået det rigtigt, vil det da sige:

At jeg kan udskyde at få penge (jeg kan hæve fra firmaet til privatkontoen, via kørebogen). Så når jeg forhåbentlig til efteråret eller engang næste år kan hive x antal kroner ud for al den kørsel jeg har haft i firmaregi.

Jeg vil jo beholde den lille smule likvilitet der er i firmaet hvergang jeg sælger nogle mål og ikke skulle hæve overhoved.

Tilmeldt 19. Jul 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:47

Ræsonnementet for at du rent faktisk kan agere "pengeinstitut" for dig selv, er at du jo ved at benytte dine private bil, til at tjene penge inden i din enkeltmandsvirksomhed - at du rent faktisk skyder penge ind i virksomheden i form af naturalier (altså andre ting/ydelser end rene kontanter).

Din enkeltmandsvirksomhed kan ikke erlægge dig for hvad du har skudt ind i virksomheden, og derved opstår der en gæld fra enkeltmandsvirksomheden og til dig personligt.

Det er dog en "kort" fornøjelse. Da man ved personlige virksomhed ikke kan have sådanne "mellemregninger" i længere end i månedstid, hvorefter mellemregningen skal nulstilles ovre din løbende kapitalkonto i virksomheden som et reelt "indskud". I praksis betyder dette, at du ved at indskyde midler i virksomheden, ikke opnår en egentlig "fordring/tilgodehavende" på virksomheden, men snarere et forhøjet kapitalgrundlag. (indskud og hævninger behandles hvert for sig, og man kan derfor ikke "nette" disse to poster mod hinanden for at opnå en eventuel nettobeskatning).

Din personlig virksomhed er simpelthen transperant i forhold til egen personlige lomme, og du kan derfor reelt set ikke have en mellemregning til din egen virksomhed. Dette ændre dog ikke på, at når du indskriver udgiften i din personlige virksomhed, så vil udgiften være en skattemæssig fradragsberettiget udgift. Du vil derved kunne fratrække udgiften i dit resterende indkomst i virksomheden - og derigennem inddirekte få en fordel ved at lægge udgiften i virksomheden. Du undlader at skulle betale så meget i skat - som du ellers ville ha skulle betalt - ved at indregne udgiften contra hvis du ikke indregner den, så vil du skulle betale skat af et højere overskud af virksomheden.

Som nævnt tidligere i denne tråd, husk nu at føre en udførlig kørebog.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)