Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor straffer Google mig stadig på et bestemt søgeord

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad jeg gør straffer Google mig stadig på søgeordet iPhone 4 cover og nægter fuldstændig at anerkende den "rigtige" landingsside.

Forløbet er således:

1) Søgeordet røg ud af top 10 ved Pandaopdateringen d. 18. Januar (Den Google vist annoncerede 24. Januar) og havnede som nr 13.

2) Som reaktion blev der ryddet op i teksten så den var mindre "spammy" og kategorien blev flyttet fra Rod / iPhone 4 tilbehør / iPhone 4 cover -> Rod / iPhone 4 cover og URL rettet fra iphone-4-tilbehoer-iphone-4-covers.htm til iphone-4-covers.htm - selvfølgelig med 301 fra den gamle kategori.

3) *PUF* Ud af indekset / ud af top 150 - Google valgte dog stadig at indeksere forsiden som nr 50-60 (hvilket den sandsynligvis altid har været) selvom Google hurtigt gav den nye URL pagerank 2.

4) Efter tre-fire uger havde Google stadig ikke anerkendt den nye URL som landingsside på søgeordet. Jeg bemærkede da at jeg måske havde brugt samme URL tidligere og det måske kunne forklare problemet - derfor blev URL rettet endnu en gang til iphone-4-cover.htm og 301 endnu en gang. (Både fra den originale iphone-4-tilbehoer-iphone-4-covers.htm og iphone-4-covers.htm)

5) Google lader nu endnu et par uger senere til at have smidt forsiden om på side 12 på søgeordet og den nye url iphone-4-cover.htm har fået PR 0 på trods af korrekt 301.

Ingen andre søgeord er voldsomt påvirket - undtagen "iPhone 4S covers", som åbenbart er røget med i faldet. Kan problemet være sammenhængende? Kan Google ikke kende forskel på iPhone 4 og iPhone 4S? Kan det være årsagen til at Google ikke kan finde ud af at vælge landingsside?

Da intet jeg har foretaget mig har virket ind til videre overvejer jeg at skrive kategorierne iPhone 4 og 4S covers sammen, så jeg kun har én kategori til iPhone 4 covers. Det giver efterhånden også mening da det mest var i starten der var forskel på covers til 4 og 4S.

Jeg bekymrer mig dog lidt da iphone-4s-covers.htm har PR 2 og den side jeg vil samle dem under har PR 0 (iphone-4-cover.htm)

Det hele er lidt en katastrofe, da det tidligere har været de to kategorier der trak mest trafik *SUK*

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1754
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 11:59

Når du opretter en ny side vil den jo som udgangspunkt have Pagerank 0 også selvom du redirecter en Pr 3 til den.
Den får først synlig PR, når der opdateres.

Jeg vil tro, dit problem skal findes i dine backlinks - når du redirecter ryger penalty med over på den nye url, så det er der ikke meget sjovt i.

Sammenlægningen af Iphone4 og 4S er dog en rigtig god ide med Panda brillerne på, så det kunne være en ide og så ellers lige se om der ikke er liige voldsomt nok med optimerede backlinks.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 12:18

Ja det undrer mig faktisk også det gik så stærkt med at den nye URL fik PR2 så hurtigt første gang jeg skiftede - jeg kan derfor konkludere at den URL må have været aktiv på en eller anden måde i forvejen.

Med mindre andre har advarsler mod sammenlægningen af de to kategorier, så skal det klart prøves. 

Hvis ingen af de to sider gider ranke overhovedet, så giver det vel mening at samle al linkjuice på én side fremfor 2.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1754
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har så ikke været inde og se nærmere på dine to sider, men Panda straffer jo hårdt, hvis du har for mange tilnærmelsesvist ens sider.

De forslår selv sammenlægning af sider for at komme omkring problematikken.

Som tidligere skrevet kan problemet også ligge i din backllinkprofil - jeg ville personligt gennemgå den først.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan se du har ændret title på din forside, hvornår er det sket?

Af ren nysgerrighed; når nu det ved din backlinksprofil er spammy og med al for mange exact match/partial match anktertekster, hvorfor bliver du så ved med at tilføje flere?

Eksempel:

Anders:
Da intet jeg har foretaget mig har virket ind til videre overvejer jeg at skrive kategorierne iPhone 4 og 4S covers sammen, så jeg kun har én kategori til iPhone 4 covers. Det giver efterhånden også mening da det mest var i starten der var forskel på covers til 4 og 4S.

Hvis du er ramt af Panda skal du overveje om ikke du skal gøre noget drastisk for at nedsætte din keywordspam på siden. Når jeg læser din tekst er den ikke synderlig naturlig, og ordet iphone er nævnt 15 gange i en tekst der er 279 ord.

Jeg håber du kan klare der bliver talt direkte, men du kan lige så godt forberede dig på at du i fremtiden vil blive straffet igen og igen, hvis ikke du begynder at tage de mest åbenlyse råd seriøst. Jeg tror måske problemet er at du en en periode har arbejdet ganske spammy og med alt for lidt variation, og det har du så vænnet dig til, og nu har du svært ved at rette op igen. Din "iPhone 4" anktertekst siger næsten det hele (da jeg et par gange har nævnt din alt for lidt varierede backlinkprofil).

Jeg er i øvrigt heller ikke vild med de skjulte link i dine tekster, som man kun kan se er links hvis man markerer teksten, eller mouser henover.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 14:20

Det er helt ok du taler direkte - ingen grund til at lægge fingre imellem når du mener det er problemet.

Jeg vil dog ikke mene jeg "bliver ved" med exact match ankertekster - jeg har bevidst ikke lavet nogen præcist på "iPhone 4 cover", men enten rettet dem til med fx covers til iphone 4 og klik her ankertekster osv. Jeg lytter skam. Bemærk - jeg har ingen andre links med ankerteksten "iPhone 4".

Keywordspam er nedsat - det kan være det skal nedsættes mere. Der er dog en klar forklaring på at ordet fremgår 15 gange ud af 279 ord.. Det er dog ikke let at finde synonymer til iPhone når hele sidens primære omdrejningspunkt er ... iPhone.

Derudover forklarer det på ingen vis de STORE problemer jeg har, for i så fald ville iPhone 5 cover også være smidt langt væk og det er det bestemt ikke.

At jeg er helt ude af indekset med iPhone 4 og 4S kategorierne nægter jeg at tro udelukkende skyldes keywordspam - resten af mine kategorier er ikke meget bedre og de er som sagt ikke blevet påvirket overhovedet.

Det er først nu jeg bliver opmærksom på at linkene kan betragtes som skjulte - det er standarden i den webshop jeg bruger og ikke noget jeg tidligere har haft bøvl med, men det kan selvfølgelig være det skal rettes. Hvad betragter i som tilstrækkeligt synligt i forhold til Google? Det er jo et problem på hele siden, hvis det er et problem og så skal det da løses. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Anders:
Jeg vil dog ikke mene jeg "bliver ved" med exact match ankertekster - jeg har bevidst ikke lavet nogen præcist på "iPhone 4 cover", men enten rettet dem til med fx covers til iphone 4 og klik her ankertekster osv. Jeg lytter skam. Bemærk - jeg har ingen andre links med ankerteksten "iPhone 4".

Nu skrev jeg "exact match/partial match anktertekster", bare lige for at vi er helt enige. Det er i øvrigt ikke specielt smart at rette backlinks til uden at minimum at rette i den omsluttende tekst. Tests har tidligere vist at ændringer i links, hvor linket er det eneste man ændrer kun har meget lille effekt, i forhold til hvis ændringen følges af en omskrivning af teksten. Til SEO-formål ville jeg personligt ikke rende og ændre anktertekster, uden også at opdatere indholden i den artikel det ændres i, da det ellers bliver alt for let gennemskueligt for google hvad du laver. Pas på ikke at slukke ild med benzin.

Et sublimt eksempel er en ungdomsorganisation hvor I sponsorerer hosting (hvis du er i tvivl om hvilken side jeg mener, så skriv en PM, jeg oplyser selvfølgelig ikke adressen offentligt). Der er det nu det nye link der er i footeren, og I har valgt at det sidewide footerlinks I har ændret skal have ankterteksten "iPhone 4 cover", det er skoleeksemplet på hvordan man ikke skal gøre, hvis man i forvejen har spammy backlinkprofil og problemer med google penalties.

Lad være med at bruge sådanne moneykeywords som anktertekster i sidewide footerlinks, brug i stedet blot et link til forsiden, med jeres brandnavn. Men det viser min pointe perfekt, nemlig at det ser ud som om I har svært ved at lade de gammeldags metoder ligge. De gamle metoder kan virke stadig, men når men allerede er straffet og er spammy, skal man dælme passe på med at blive ved.

Anders:
At jeg er helt ude af indekset med iPhone 4 og 4S kategorierne nægter jeg at tro udelukkende skyldes keywordspam - resten af mine kategorier er ikke meget bedre og de er som sagt ikke blevet påvirket overhovedet.

Jamen så skal du ikke gøre noget, hvis du nægter at tro der kan være et problem. Jeg vil dog råde dig meget til at overveje din tilgang til SEO, hvis det er sådan du kommer frem til konklusioner. Det svarer til at sige at man nægter at tro man bliver straffet pga. anktertekst spam, fordi man har en side hvor man kun har brugt to forskellige anktertekster til alle backlinks, og den er ikke blevet straffet.

Hvis det er måden man tænker SEO på, så kommer man ud i rigtigt mange problemer, da Google netop helt åbenlyst gør forskel på straffe på domæner og individuelle sider, for de samme fejl. Det gør det nemlig langt sværere at finde ud af præcis hvad der er for meget og hvad der er optimalt, når man vil snyde/manipulere algoritmen.

Ikke at det nødvendigvis er keywordspam der er problemet, pointen er blot du begår en kæmpe fejl hvis der ser SEO så ensidigt og ikke får testet tingene af, og i stedet sidder og gætter og lave sammenligninger der giver ikke giver nogen form for valide resultater.

Du er allerede straffet, og har ikke trafik på den kategori. I stedet for at nægte at prøve ting af som ændringer af din tekst, så er det netop nu du skal prøve nogle ting af, måske du vil blive overrasket over resultatet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 17:16

Rigtig god pointe med footerlinket! Der er det jo tydeligt for enhver at jeg prøver på at få Google til at gøre noget bestemt. Jeg kan bestemt se hvad du mener og retter det med det samme. 

Du har ret i jeg har brugt gammeldags "tankegang" mht links og det skal jeg have rettet op på generelt. 

Jeg har det sidste stykke tid gjort forsøgt at gøre det på den rigtige måde når jeg laver nye ting, men har helt overset at det umuligt kan virke positivt at jeg bare retter URL'er i de dårligt udformede links jeg har i forvejen. 

Udover at rette footerlinks og skrive de to kategorier sammen, har du så andre idéer jeg kan prøve?

Og den med de "skjulte" links - er det bare at rette mit stylesheet så det ligner helt almindelige links? Hvis det er et problem skal jeg virkelig også have bragt det videre til Uniquefree communitiet, så der ikke bliver udgivet flere versioner med dårlige links sitewide.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 19:19

Er du sikker på at det er Panda som har været på spil? Panda er jo for det meste en sitewide staf, mens det lyder som om du har problemer med et enkelt eller et par søgeord? Selv før Penguin opdateringen kunne man straffes for brug af for mange enslydende ankertekster fra dårlige links. Desuden har jeg og andre også oplevet at 301 redirects ikke længere er garanti for at beholde placeringer eller få overført linkjuice.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 20:00

Mit drop fra top10 til nr 13 var helt sikkert Pandaen, da datoen passer præcist på at den blev opdateret 18 januar, men jeg aner ikke om Panda har haft indflydelse på at jeg ikke kan komme ind igen efter første URL-skift.

Matt Cutts(chef for Google webspam, hvis nogen er i tvivl) nævner at der er et "lille" tab af link-juice ved 301-redirects og de ting jeg har hørt ham sige og skrive om det tyder ikke på det giver et væsentligt tab.

Jeg har uden tvivl lavet en kombination af forkerte ting eller som Thomas skriver det "forsøgt at slukke en brand med benzin". 

Jeg skulle bare have ladet URL'en være og forsøgt mig med små SEO-skridt fra 13.-pladsen, men det er jo let at sige nu.

Et tiltag som jeg håber giver effekt er at jeg har lavet en rel=canonical på alle mine produktsider, så de peger hen på produktet i roden. Det bør uanset gøre Google Webmaster Tools glad i forhold til jeg i øjeblikket får 1000-vis af advarsler om duplicate meta tags

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)