Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed ved siden af studierne.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften :-)

jeg har længe gået og tænkt på en lille ide som jeg gerne vil prøve at føre ud i livet. 

Jeg tænkte på om der er nogen som kender reglerne for at lave en virksomhed når man er på SU.

Det ikke fordi jeg regner med at komme til at tjene noget på det selv i første omgang.

altså alt overskud skal stå i firmaet til fremtidige projekter.

Venlig Hilsen

Morten

Tilmeldt 22. Feb 13
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 02:36

reglerne er faktisk på det område meget simple. Det virksomheden giver i overskud, betegnes som det du må tjene ved siden af SU.  Fribeløbet på ungdoms uddannelser er 7318 kr. så dit overskud må ikke overstige dette før de trækker dig i su´en.

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 05:08

itdealer:
reglerne er faktisk på det område meget simple. Det virksomheden giver i overskud, betegnes som det du må tjene ved siden af SU.  Fribeløbet på ungdoms uddannelser er 7318 kr. så dit overskud må ikke overstige dette før de trækker dig i su´en.

Det er forkert.

Det afhænger af hvilken virksomhedsform du opretter. Opretter du et enkeltmands selskab(mener jeg det hedder) eller I/S så bliver et overskud registeret som en personlig indkomst og det vil derfor blive regnet med som havde du et job ved siden af SU. Opretter du ApS, A/S(nok ikke relevant for dig) eller et SMBA(skal man være 2 personer) så vil et overskud ikke blive beregnet som personlig indkomst, da du kan beholde pengene i virksomheden, hvis du derimod udbetaler pengene gælder det ligesom de to ovenstående eksempler.

Du kan se satserne for fribeløb til SU herinde:
http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Husk at ved virksomhedsformen I/S og enkeltmands selskab, skal du dække det fulde beløb, hvis virksomheden går konkurs :) De andre selskaber former vil det kun være dit indskud du risikere, men læs mere om det på nettet.

Tilmeldt 22. Feb 13
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 05:42

det jeg var på su på 2 år siden, var der andre regler, for fik at vide det firmaet gav i overskud hørte ind under hvad jeg måtte tjene

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jun 06
Indlæg ialt: 90
Fra  --- Skrevet kl. 06:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan bare køre enkeltmandsvirksomhed under virksomhedsordningen (tjek skat) på denne måde virker din enkeltmandsvirksomhed på skatteområdet som et selskab i den henseende at det kun er penge, du tager ud til dig selv, der bliver regnet ind i din personlige indkomst og dermed modregnes i dit fribeløb.

Det resterende beløb beskattes så med selskabsskatten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:50

jeg ville når du siger du ikke regner med at tjene det store  i alle fald hæve alt det du må op til SU fribeløbet. Resten kan du lade stå og så skal du som nævnt køre VSO som du kan læse om i DETTE LINK som også har SU sammenhænget

Du skal regne med at tage hjælp til at opstarte dit regnskab så du får delingen klar mellem privat og virksomhed og formentlig også hjælp til regnskab og skat en gang om året hvis du skal køre VSO og ikke få problem

Du skal oprette virksomhed hvis der er nogen risiko for at du kommer over 50.000 kr i omsætning på 12 mdr - og må ellers godt køre uden virksomhed men skal jo stadigt opgive indtægt og relevant udgift til skat og derfor føre fuldt regnskab

vh

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Feb 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:54

Hej hej :-)

Mange tak for svarende.

jeg syntes jeg har fået gode svar på de ting jeg var i tvivl om. så mange tak :-)

så nu det bare med at komme igang.

Venlig Hilsen

Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Du kan også oprette et selskab, og lade pengene stå der.

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:03

Men lad være med at komplicere tingene mere end nødvendigt - keep it simple. Et selskab - enten et ApS hvor du skal ha 80.000 ind og stå - eller et SMBA som bliver sagt stop oprettelse af fra næste år og som kræver to aktive - og udarbejdelse af SMBA aftale mellem jer vil begge gi dig mere arbejde - og hvis det du skal lave ikke giver dig risiko for at tabe mange penge - så har du ikke behov for selskabsbeskyttelsen, men lever fint under VSO der har helt samme effekt over for SU

Du er som sagt heller ikke forpligtet til at stifte selskab med moms med mindre du ser "risiko" - chance for at kommer over 50.000 kr i omsætning på 12 mdr - du kan derfor roligt starte - og så hvis du ser at det tager fat - se at få registreret dig. De 50 t er ikke en bundgrænse men noget man aldrig må overskide i omsætning uden at ha være registreret for alle 12 mdr - men mon ikke du kan løbe det stille i gang, og ligger du på et par tusinde om måneden er det bare indtægter i rubrik 12 og direkte relaterede udgifter i rubrik 29 forskud og årsopgørelse - og uden at kende SU bundgrænsen - så kan det meste nok ligge inden for det du må tjene. Jeg udgår fra det du selv skrev om, at du egentligt ikke regnede med at tjene egentlige penge på det i begyndelsen, så derfor:

Keep it simple - men registrer når du føler behov - og JEP bare igang held og lykke med det

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10

Et selskab er bestemt ikke mere kompliceret end at lave et regnskab på enkeltmandsfirma efter VSO.

Men o.k....det er smag og behag.

Peter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)