Hej Jeg har lagt den første ordre ind hos min leverandør i Kina, og skal hermed til at overføre 50% af beløbet til deres konto fra min netbank. Nu står der i proforma invoicen at de omkostninger der måtte være fobundet med pengeoverførslen til den kinesiske bank skal betales af mig. Det er sådan set ok, men hvad betyder det så i praksis? Kan den kinesiske bank så vælger at fakturere mig et helt tosset beløb for deres service??? Jeg har tænkt mig at sige til leverandøren at jeg på forhånd vil vide hvad det koster og så bede dem om at lægge beløbet til min regning som jeg så kan overføre til dem, og så kun betale omkostninger for DK. Gode råd og input er mere end velkommen.
|
det svinger vist fra netbank til netbank om du med det samme kan se beløbet når du vælger at du skal betale omkostninger både for afsender og modtager bank. Hvis Kineseren kan finde prisen og lægge den på, ja så kender du jo beløbet.
Jeg kan godt forstå at leverandøren vil ha noget forud, specielt hvis det er special fremstillet - ellers ville jeg hellere ha per efterkrav så der betaltes ved modtagelsen - eller via kreditkort betaling - for hvis han løber med pengene eller leverer en "kat" når du har bestilt en "hund" - så er du jo på herrens mark ved en simpel bankoverførsel
Nogle kinesere bruger jo også paypal som giver dig større beskyttelse og kendte omkostninger - men det går oftest ud over modtageren omkostningsmæssigt, så det er han sikkert ikke med på
Jeg tror nu ikke den kinesiske bank charger dig noget specielt mærkværdigt - det vil dels afhænge af hvilken bank, f.eks. HSBC som mange bruger ville jeg f.eks være helt tryg ved - det vil ofte også være afhængigt af valutaen - skal du betale i yuan vil det være mindre omkostninger for modtageren hvis det er yuan du vælger som valuta til overførslen som modtagerens valuta og DKK som din så du ser beløbet
vh