Det er typisk ikke særlig svært at tjekke en vares autentitet
tro mig - med tøj er det hudsvært. Jeg har levet af branding og brandbeskyttelse af netop mode i alle årene og tager du Kina eller tyrkiet, så kan man være ude for, at den fabrik man som brandowner har sat til at producere T-shirts og underbukser - hvis han har materialer i overskud, bare kører videre om natten . og har han branding nok - at han sætter originalmærker i. Se så er det jo ikke lige kopier - men helt 100% samme vare, men det er jo i høj grad stadigt forbudt
Derfor sørger mange for, at der ikke er materiale, knapper - og branding (labels, hang tags osv) til mere end det som skal produceres.
Andre producerer og sætter falske logo i, og i kampen mod det fremstilles der hangtags og labels der reagerer på visse hertz svingninger kun, eller reagerer på visse typer lys, eller der indbygges RFID så det elektronisk kan spores, om det er kopi eller original. Uden disse hjælpemidler, vil selv fabrikkernes egne kontrollører ha svært ved at bevise kopi fra original.
Andre ting er lettere - men går du kun på udseende og logo, kan du købe alt muligt - rayban og hvad ved jeg, og for den ukyndige, ser det ok ud - indtil noget i kvaliteten får ting til at falde fra hinanden.
Kampen mod kopier er en drøn vigtig kamp for de store mærker. De er ofte ikke så opsat på at få stoppet salg af Gucci tasker og RayBan solbriller fra strandene i Thailand, men findes de i en butik eller webshop i DK m.m. så kan jeg garantere de puster sig op.
Trådstarter indfører ikke stasi metoder og det er heller ikke underligt at det er hans konkurrent han dermed kan skabe problemer for., Han opdager det jo kun præcis ved at det er konkurrenten. Risikoen for en forkert beskyldning er lig 0 - for er det ikke kopier, kan brand-owneren naturligvis ikke gøre noget som helst andet end at sige undskyld forstyrrelsen - og desuden vil de sikkert vide, hvis deres varer ligger legalt i den pågældende shop ved et enkelt kig i deres systemer
vh