Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding for begyndere

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter et besøg hos en advokat blev jeg overtalt til at overveje en holding konstuktion i stedet for VSO.
Jeg er helt grøn på området og kan i bund og grund bedst lide når jeg er i en situation hvor jeg kan overskue konsekvenserne af mine egne handlinger.

Formålet er at have en pengetank som kan investere overskuddet fra driftvirksomheden. Driftvirksomheden forventer jeg ikke eksistere om f.eks. 10 år.

Lad os sige at driftselskabet har et overskud på 1 million som efter skat svarer til 750.000 overføres til holdingselskabet efter 1 år.

På et eller andet tidspunkt vil man have de penge udbetalt til privat brug. Hvordan gøres det? Som udbytte 40+% eller som løn 60+%? Uanset hvad ser det ud som en dårlig forretning da der allerede er betalt 25% selskabsskat en gang.

Er jeg helt galt på den her eller?

Hvis nogen har tid ville jeg blive glad hvis de kunne opstille nogle eksempler for "dummies" der illustrere flowet fra drift til holding, investering i holding og udbetaling til privat.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 10:03
Vil foreslå du også slår et smut omkring en revisor. - advokaten lever jo bl.a. af at stifte selskaber ;-)

Holding-konstruktionen kan du lave for at udskyde skatten (og derved investere den løbende) samt lave en risikoafdækning ift. driftsselskabet.
1) Hvis du vil have løn i selskaberne, skal du hæve denne i driftsselskabet. - her kan du optimere din løn efter topskattegrænsen.

2) Du kanaliserer løbende overskuddet i driftsselskabet (efter skat) over i holdingselskabet. - Holdingselskabet investerer aktivt det akkumulerede udbytte fra driftsselskabet,. -evt. i aktier hvorved der kan opnås skattefrie gevinster (vær dog opmærksom på konjunkturerne).

3) Hvis du vil have flere penge ud til privaten hæver du udbytte op til den skattemæssige progressionsgrænse (45.500 - 91.000 ved evt. ægtefælle) ved 28% skat. Det udbytte du hæver til 28%, har du så samlet set svaret 46% i skat af.

4) Vil du have yderligere penge ud af selskaber kan du udlodde til 43/45 % skat. - eller hæve din løn i driftsselskabet. Alternativt kan du oprette en arbejdsgiveradministreret pensionsordning i driftsselskabet, hvorved selskabet har fradrag for denne indbetaling på pensionsordning. - du skal modsvarende ikke beskattes heraf (ud over pensionsafkastbeskatningen).

5) Når dit driftsselskab ikke længere skal eksistere likvideres det. Likvidationen anses som en afståelse af selskabet, hvorved hele provenuet ved likvidationen skattefrit kan overføres til holdingselskabet.

6) Efter driftsselskabet er ophørt flytter du din løn over til at blive hævet i holdingselskabet, som nu nærmere kan betegnes som et investeringsselskab. Ligeledes kan du oprette en ny arbejdsgiveradministreret pensionsordning i holdingselskabet.

Mht. det du hæver i løn, er det lidt svært at udtale sig om din endelige skatte-% for denne, eftersom det afhænger af dine personlige forhold i øvrigt. Jeg vil foreslå lønnen fastsættes ud fra dine øvrige personlige forhold, herunder en evt. ægtefælles indkomst, hvorved du optimerer op til topskattefrænsen. Denne grænse rykkes årligt, således du kan hæve lønnen i takt med denne.

Mvh. Karsten

Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 10:28

Takker for dine svar...

Kan se at det kan betale sig på lang sigt hvis man er god til at investere og får nogen gode afkast.
Ellers får man jo bare løn af en sum penge som der allerede er betalt selskabsskat af en gang.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 10:31
Velbekomme.

Det er for så vidt rigtigt, men du har jo også fradrag for lønnen i din indkomst. - men efter du har lukket driftsselskabet, så er det korrekt, at pengene du udbetaler til dig selv allerede er blevet beskattet en gang.

Et sidste punkt kunne være, at du når driftsselskabet er ophørt også ophører holdingselskabet ved at indskyde provenuet på en ophørspension. Her kan du indskyde ca. 2,3 mio. De penge er således kun blevet beskattet med 25%.

Mvh. Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:23
For lige at svare på dit spørgsmål. Du betaler ikke skat af de samme penge to gange:

Selskabet betaler 25% selskabsskat af overskuddet.

Dvs. er der et overskud på 100 kr. svares der 25 kr. i skat. Ved udlodning til dig skal selskabet indeholde 28% skat af de 75 kr. Det er 21 kr. Tilbage er der så 54 kr. svarende til at der er betalt skat på 46% af hhv. selskabet og dig.

Taler vi om udbytte over bundgrænsen er beskatningen 43% (eller 45%). Her skal du så betale 15% yderligere i udbytteskat af de 75 kr. Dvs. du får en ekstraregning på 11 kr. svarende til at der er betalt 57% i skat   

af hhv. selskabet og dig.

Udbetales vederlaget som løn udgør marginalskatten ca. 62%.

Det mest optimale er at lade sig udbetale løn op til topskattegrænsen og supplere med udbytte til 28%. Har man yderligere behov er det en fordel at udlodde udbytte medmindre kommuneskatten er meget lav.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 19:20
Kan man lade en investeringsforening investere pengene for en når bare tidshorisonten er mindst 3 år også undgå skatten (i holdingselskabet)?
Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 20:03
Ja. Om du køber aktier eller investeringsfondsbeviser har ingen betydning.

Mvh. Karsten

Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:04

Hvordan foregår det hvis man har et Holdingselskab, der er med i et I/S som interessent. Dette er primært for at reducere hæftelsen, pga. ubalance i formueforhold blandt interessenterne. 

Lad os, for eksemplets skyld, sige at I/S har et overskud på 100.000 kr. 

Dette skal deles mellem tre interessenter, hvoraf den ene er Holding ApS. Hvis nu man forestiller sig at personen med Holding ønsker sine 33.000 kr. udbetalt til sig selv, hvor meget ender han så med at betale i skat? Er der mulighed for at få det direkte ud til privatforbrug fra I/S og så kun overføre den del af overskud til Holding, man ikke ønsker ud til privatforbrug?  

På forhånd tak!

// CHH

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)