Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs i selvejet Aps, ansat som funktionær, feriepenge fra LG? gældssanering pga af indløsning af bank garanti?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Håber i kan hjælpe med nogel af de spørgsmål som jeg går og tumler med, efter mit og min kompagnions Aps er gået konkurs.

Jeg og min kompagnion har oprettet et Aps med 50% ejerskab, dette er desværre gået konkurs nu. Derfor har jeg en masse spørgsmål jeg gerne vil have afklaret. Mange fortæller jo om alt det man kan/skal, men jeg vil gerne have nogel rigtige svar fra nogen med ekspert viden.

1. Vivar begge ansatte i vores eget Aps som funktionerer, Dvs løn under ferie. Da nu firmaet er gået konkurs, er der flere der fortæller at vi kan få vores ferie penge via LG, er dette korrekt? Og hvis det er hvordan griber vi det så an??

2. Efter konkursen, har en af vores kunder, gået efter en bank garanti, pga skade på et rør. Vi har, privat,  måtte låne penge i vores hus/ banken/familie  for at indfri denne bank garanti på 150000,00. I sø og handelsretten, blev vi gjort opmærksom på at vi kunne søge gælds sanering hvis nogle ville komme efter bank garantien. Er dette korrekt? og hvordan griber man dette an??

3. Vedr Aps underskud, kan dette trækkes fra i en personlige skatte opgørelse??

4. Det private Tab på Aps indskud og lån til bank garanti, kan dette trækkes fra i ens personlige skatte opgørelse??

  Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe med svar på ovenstående. Som i nok forstår har dette taget rimelig hårdt på os, både personlige og økonomisk

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne,

Først og fremmest, så er jeg rigtigt ked af at høre, at det ikke gik for jer, som håbet. Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig nogle bedre udsigter end du umiddelbart står til at have.

susanne60:
1. Vivar begge ansatte i vores eget Aps som funktionerer, Dvs løn under ferie. Da nu firmaet er gået konkurs, er der flere der fortæller at vi kan få vores ferie penge via LG, er dette korrekt? Og hvis det er hvordan griber vi det så an??

Da du er hovedaktionær, så kan du ikke få godtgørelse gennem Lønmodtagernes Garantifond, da du har haft indsigt i selskabets økonomiske forhold og så har man ikke muligheder som en ordinær lønmodtager.

susanne60:
2. Efter konkursen, har en af vores kunder, gået efter en bank garanti, pga skade på et rør. Vi har, privat,  måtte låne penge i vores hus/ banken/familie  for at indfri denne bank garanti på 150000,00. I sø og handelsretten, blev vi gjort opmærksom på at vi kunne søge gælds sanering hvis nogle ville komme efter bank garantien. Er dette korrekt? og hvordan griber man dette an??

Det er muligt, at du kan søge gældssanering, men jeg tvivler dog kraftigt på det. For at kunne leve op til kravene for at søge gældssanering, så skal du umiddelbart være ude af stand til nogensinde i din livstid at kunne indfri din gæld. Så det afhænger altså af, hvor stor din samlede gæld er og hvor gammel du ligeledes er. Det er nemt at finde svar på dette ved en Google søgning. Så søg og du skal finde svar.

susanne60:

3. Vedr Aps underskud, kan dette trækkes fra i en personlige skatte opgørelse??

4. Det private Tab på Aps indskud og lån til bank garanti, kan dette trækkes fra i ens personlige skatte opgørelse??

Svarene på disse to er desværre også negative. Du kan kun fratrække tab på unoterede aktier i fremtidige aktiegevinster og de penge som du har lånt virksomheden, må du desværre helt og aldeles afskrive som tab i din egen husholdning.

Jeg ved godt, at det ingen trøst er, men der er kun en vej frem og det er en lang sej kamp. Der er absolut ingen, der kommer dig til hjælp - hverken banker, det offentlige eller SKAT - kun dig selv og din familie skal igennem det her sammen, så hold sammen og kæmp til den bitre ende.

Jeg ønsker dig alt held og lykke,

Flemming

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tejohn Flemming har svaret super - lige lidt supplement - Kedeligt for jer - men heldigt/klogt at det var et ApS og ikke et I/S så jeres direkte tab formentlig er begrænset til banklånet i på linie med 99,9% af alle nyere ApS som ejere har måtte give selvskyldnerkaution for.

susanne60:
Vivar begge ansatte i vores eget Aps som funktionerer, Dvs løn under ferie. Da nu firmaet er gået konkurs, er der flere der fortæller at vi kan få vores ferie penge via LG, er dette korrekt? Og hvis det er hvordan griber vi det så an??

som TJ skriver - I er som hovedaktionærer slet ikke omfattet af LG

susanne60:
2. Efter konkursen, har en af vores kunder, gået efter en bank garanti, pga skade på et rør. Vi har, privat,  måtte låne penge i vores hus/ banken/familie  for at indfri denne bank garanti på 150000,00. I sø og handelsretten, blev vi gjort opmærksom på at vi kunne søge gælds sanering hvis nogle ville komme efter bank garantien. Er dette korrekt? og hvordan griber man dette an??

Det er korrekt - MEN der er meget klare krav for gældssanering - bla.a at den skal være umulig at komme ud af uden - men du kan læse en masse om det i DETTE LINK OM GÆLDSANERING - hvis det kun er de 150.000 kr I samlet har som gæld, kan I glemme alt om den mulighed desværre

susanne60:
3. Vedr Aps underskud, kan dette trækkes fra i en personlige skatte opgørelse??

Nej - der er netop skodder mellem jeres ApS som helt selvstændig juridisk "person" og så jer selv

susanne60:
4. Det private Tab på Aps indskud og lån til bank garanti, kan dette trækkes fra i ens personlige skatte opgørelse??

Umiddelbart med mindre der gemmer sig noget jeg ikke kan overskue NEJ til lån til bankgaranti. Jeres personlige indskud til ApS kaptialen trækkes fra som al andet tab på aktieindkomst. Synes jeg husker det som at TJ skriver det skal være i tab på fremtidige unoterede aktier - det mener jeg ikke - jeg mener unoterede aktier/aps beviser, giver fradrag i aktieindkomsten samme år det er konstateret - og giver så et fradrag på 27 til 42% efter 2013 % mener jeg - i jeres fald nok jo de 27% da det vel er 40.000 kr for hver af jer - her et klip fra Ernst & young

Tab på personers unoterede aktier
Tab på unoterede aktier kan fratrækkes i
aktieindkomsten uanset ejertid. Hvis aktieindkomsten
bliver negativ, beregnes en
negativ skat af aktieindkomsten, og denne
negative skat modregnes i slutskatten. Det
kræver, at aktierne i ingen del af ejertiden
har været børsnoteret.
Den negative skat udgør 28% af årets
tab op til 48.300 kr., og 42% af tab over
48.300. Der gælder en dobbelt bundgrænse
for ægtefæller. HER kan du læse lidt mere hvis du har tid - om konkursens metoder - men I virker jo til at være i fuld gang med processen og sikkert i gode hænder vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

susanne60:
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe med svar på ovenstående. Som i nok forstår har dette taget rimelig hårdt på os, både personlige og økonomisk

Hej. Jeg forstår udmærket alle dine/jeres spørgsmål og i særdeleshed at der er en hård omgang. Har selv været hele turen igennem. Er ikke ekspert på skat og afskrivninger, men har lært en del om hvordan man kommer videre. I er velkomne til at kontakte mig pr. mail.

 

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Susanne.

Hvis du skriver direkte til kenneth@multi-revision.dk så skal jeg helt uden beregning se på din selvangivelse i relation til fradrag omkring lukningen. Hvis der er noget at hente kan vi aftale en pris for arbejdet, så du kan se om du vil have det lavet. Jeg er statsautoriseret revisor og har hjulpet en del med dette. Mvh. Kenneth

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)