Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Balancesum og egenkapital

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 17. Jan 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'er

Jeg sidder, som så mange andre i disse dage, med min udvidede selvangivelse.

Jeg forstår bare ikke hvad jeg skal skrive i 1 - egenkapital og 2 - balancesum.

I får det hele lige ud af posen..

1 - egenkapital:

resultat -60717,39
indskudt i virksomhed 50000,00
egenkapital -10717,39

Er det korrekt?

Resultatet er udregnet således: oms 23039,41
vareforbrug -67091,90
db -44052,49
øvr omk -16664,90
res før afskr -60717,39
afskr 0
resultat -60717,39

2 - balancesum: Forstår jeg ikke rigtigt. Flere steder på nettet står der at det er ens aktiver. Men aktiver og passiver er jo på bundlinien det samme, og det kan jeg ikke se hvordan mine kan være..?

Jeg har en varebeholdning på 33k og en printer til 700 kr. - det er mine aktiver. + Jeg har ca 5k på min firmakonto.

Mine passiver er vel min negative egenkapital - eller hvad?

Håber I kloge hoveder kan give mig lidt indsigt.. Mangler I nogle oplysninger, så sig til...

På forhånd tak

Maria

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

Begge dele er alt for forsimplet - men kan som godt tal mæssigt være korrekt i egenkapital-

Egenkapital bør du kunne finde i dit regnskab men den er som udgangspunkt i en enkeltmandsvirksomhed=

Samtlige indskud fra dig over alt tid + alle års overskud MINUS alle private hævninger og minus alle års overskud

Balancesum definerer Amino i deres deff fint som:.

Balancesum i en virksomhed, er summen af de samlede aktiver i firmaet.   Balancen SKAL være ens i aktiver og passiver når du regner dit underskud med - at den ikke er det vil være nok til at det hele blev forkastet - jeg ville tage lidt hjælp ind hvis jeg var dig, der er folk på amino der kan fixe det for en rimelig penge - langt billigere end det bøvl du eller får

Du virker til at have en omsætning der er så lav, at du slet ikke skal angive EK og balance men derfor er det jo godt at vide Smile

Lige omkring vareforbruget - du har vel talt dit varelager op per 31/12 og taget værdien af det ind som VÆRDI AF VARELAGER - for det er  jo helt lige så godt som at have penge i banken, og så er underskuddet måske et overskud. Ellers driver du en meget usund virksomhed med et vareforbrug næsten 3 gange omsætningen - og det vil også få skat til at spærre øjnene op hvis de kigger i din retning,

Jeg TROR der er noget helt galt i dit regnskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 17. Jan 12
Skrevet kl. 22:36

Tak for dit svar.

Jeg er helt nystartet og har derfor mange flere udgifter end indtægter. Det regner jeg selvfølgeligt med at der bliver vendt om på med tiden. Men ja du har ret i at mit vareforbrug er næsten 3 gange så stort som min omsætning.

Jeg har ikke brugt et reelt regnskabsprogram, men har noteret ALT. Derfor kan jeg ikke bare lige kigge i mit regnskab, hvilket selvfølgeligt ville være langt det nemmeste ;). Min varelager er selvf. talt op og som jeg skrev, var der for 33000 kr.

Men som du skriver det, ser det ud som om min egenkapital er rigtigt regnet ud - jeg har ikke hævet nogle penge og har indskudt 50000 kr. som start og ikke andet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:39

Hej

Jeg er enig med John (Cookie)

Jeg er dog af den opfattelse, at du ikke har opstillet årsregnskabet jvf. årsregnskabslovens bestemmelser, hvilket er forudsætningen for en korrekt opgørelse af din egenkapital.

Den opgjorte egenkapital skal følgelig reguleres med aktiverne, hvilket ikke er tilfældet her.

Man skal være opmærksom på, at årsregnskabsloven skal anvendes af alle virksomheder, dog med enkelte undtagelser, hvor enkeltmandsvirksomheder ikke er i blandt.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40

Maria:
Jeg er helt nystartet og har derfor mange flere udgifter end indtægter. Det regner jeg selvfølgeligt med at der bliver vendt om på med tiden. Men ja du har ret i at mit vareforbrug er næsten 3 gange så stort som min omsætning

OK - lyder farligt - men bare du ved, at alle varer du ikke har brugt for at lave omsætningen men som du havde på lager 31/12 skal tages til "indtægt"/værdi - og dermed reducerer dit underskud - der må være en del at ændre, hvis vareforbruget der 3 gange omsætningen - ellers går det jo galt..

Man kan ha mange former for omkostninger i begyndelsen, men ikke gerne et vareforbrug der er 3 gange omsætning!

Fra Randers
Tilmeldt 17. Jan 12
Skrevet kl. 22:43

Cookie:
OK - lyder farligt - men bare du ved, at alle varer du ikke har brugt for at lave omsætningen men som du havde på lager 31/12 skal tages til "indtægt"/værdi - og dermed reducerer dit underskud - der må være en del at ændre, hvis vareforbruget der 3 gange omsætningen - ellers går det jo galt..

Det forstår jeg ikke rigtigt hvordan jeg gør? 

Cookie:
Man kan ha mange former for omkostninger i begyndelsen, men ikke gerne et vareforbrug der er 3 gange omsætning!

Det har du da helt ret i, men jeg ser det ikke som det store problem endnu. Jeg køber ikke mere ind og salget går ok lige nu, så jeg tror jeg klarer den ;).

Fra Randers
Tilmeldt 17. Jan 12
Skrevet kl. 22:45

Tonny Skov Pedersen:
Man skal være opmærksom på, at årsregnskabsloven skal anvendes af alle virksomheder, dog med enkelte undtagelser, hvor enkeltmandsvirksomheder ikke er i blandt.

Nu er jeg ikke ude efter at blive talt ned til, men jeg kan godt se at du som revisor har en del mere styr på det end mig. Og heldigvis for det da! Ellers havde du jo ikke noget arbejde.

Tonny Skov Pedersen:
Den opgjorte egenkapital skal følgelig reguleres med aktiverne, hvilket ikke er tilfældet her.

Det er nok lige præcist dette punkt jeg er ude efter! Men hvordan gør jeg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49

Maria:

Cookie:

Det forstår jeg ikke rigtigt hvordan jeg gør?

Lad os sige du har købt 100 håndklæder a 50 kr = 5.000 kr i indkøb

Så har du solgt 20 håndklæder a 100 kr = omsætning 2.000 kr

Så skal vi ha dit resultat

Omsætning 2.000 kr MINUS vareforbrug = 20 stk håndklæder (dem du har solgt) til 1.000 kroner i indkøbt = resultat alt andet lig 1.000 kr

Du har så 80 håndklæder på lager a 50 kroner - og 4.000 kr i værdi som er lige så gode som penge i banken eller kassen

Du har sikkert "bogført" alle 5000 kr i indkøb som en omkostning - og det er det IKKE. 

Du bogfører nu VARELAGER ind som 4.000 kr debit varelager i status og KREDIT samme sted som du ved fejl har bogført hele dit indkøb

Omkostningen for indkøb må kun være det antal styk du har solgt gange med indkøbsprisen og ikke alt det du har købt - hvoraf en del ligger på lager

Overvej hjælp hvis sådan noget driller - evt et gratis regnskabsprogram - Jeg tror du vil se dit underskud svinde meget ind

venligst John H

Fra Randers
Tilmeldt 17. Jan 12
Skrevet kl. 23:02

BINGO! Det var dér jeg havde lavet ged i det.. Nu er det jo straks noget helt andet! Jeg har godt nok stadig et negativt resultat, men på knap så meget.. Og en positiv egenkapital - hvilket virker noget mere logisk i mit hovede ;)...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:02

Hej Maria.

Du er ved at udarbejde et ulovligt regnskab.

Du må ikke fradrage varer som du ikke har solgt. Det er dét John prøver at fortælle dig.

Lige nu er udregning af din egenkapital det mindste problem. Du skal først have lavet skatteopgørelse på dit regnskab.

Edit: Ps. Jeg er på telefonen og det går ikke så hurtigt... ;-)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)