Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der betales moms af en gebyr-udgift pålagt hvert salg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har planer om at begynde at sælge apps igennem bl.a. Android Market og Apple's App Store. Jeg ved at Android Market pålægger et gebyr på 30% af din salgspris for hver app, og har fået læst mig frem til at man skal betale moms af salgsprisen, men er det nu også tilfælde når hele 30% af indkomsten for et app-salg går til gebyrer?

Tag f.ek.s et eksempel med en app der sælges til 10kr. 

Efter betaling af gebyr: 10kr - 30% * 10kr = 7kr

Efter betaling af 25% moms af salgspris: 7kr - 25% * 10kr = 4.5kr 

Indkomst: 4.5kr

Er det den korrekte måde at udregne moms på?

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 18:32

Det er forkert måde du regner det ud på.

Hvis google tager 30% så er det 3 kroner ud af de 10.

Moms skal udregnes af hele beløbet. Det vil sige at dit regnsetykke kommer til at se sådan her ud:

10*0.8 - 3 = 5 kr. i overskud.

det er 25% af prisen uden moms (25% af 8 kr i ovenstående tilfælde), som moms består af, eller 20% af prisen med moms (20% af 10 kr i ovenstående tilfælde. derfor der ganges med de 0.8).

Tilmeldt 9. Oct 12
Skrevet kl. 18:42

Hej Martin

Tak for dit svar, men det giver kort sagt ingen mening for mig. Jeg er ikke helt med på hvorfor du begynder at bruge 20%?

Jeg kan heller ikke se hvad der skulle være galt med mit regnestykke, tag det samme eksempel men udtrykt mere simpelt:

Indkomst = Salgspris - moms - Google-gebyr = 10kr - 25% af 10kr - 30% af 10kr = 10kr - 2.5kr - 3kr = 4.5kr

Eller er det mig der er helt galt på den?

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 18:49

De 20 % kommer fordi at momsen er 25 % af prisen uden moms.

Hvis vi har en vare vi sælger for 80 kr uden moms. Tager vi 25% af 80 kr, som så er 20 kr. Det vil sige 80+20 = 100 kr. Det er det kunden skal betale.

Regner vi den anden vej:

100 kr. tager vi 20 % af det er det = 20 kr. Det vil sige at du uden moms har 100-20 kr tilbage = 80 kr.

!!! OBS Regnede vi i stedet 25% af de 100 kr vil vi stå med 75 kr. tilbage, hvilket ville være forkert. OBS !!!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52

Opgiver at følge jer men NEJ - Indkomst er salgspris uden moms minus købspris uden moms - 

Hvis du sælger for 10 kr inklusive moms, så er momsen 20% af de de 10 = 2 kr. Hvis det taler om 10 kr + moms så er momsen 25% oven i de 10

Regn selv - 8 kr + 25% moms = 10 kroner

Din moms består af salgsmoms som er 25% på hele din salgspris inden moms OG af købsmoms der trækkes fra. Hvis der er moms på google gebyret, så vil det fremgå af en regning/afregning - og den vil så være købs moms

alt salg med moms giver salgsmoms eller plusmoms

alt køb/omkostning hvoraf femgår købsmoms er minus moms

vh

Tilmeldt 9. Oct 12
Skrevet kl. 18:56

Okay, jeg er med på de 20% nu, tak for dit svar. 

Også mange tak til Cookie for dit svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00

det har jeg budt ind på - det kan du hvis der opkræves moms af det - fra den der skal ha gebyret. Hvis der fremgår dansk moms af den regning (gebyret) eller indbygget i systemet så det tydeligt fremgår så kan du  - ellers ikke 

Det kunne være noget med udlandet (har ikke læst alt) og et gebyr til f.eks UK eller USA er der jo ikke fradrag for i dansk moms

vh

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes dette link meget klart beskriver, hvornår der sker hvad:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1909189

Jeg har min egen måde at forklare det på:

Salg af app til kr. 10 incl. alt til slutbrugeren

Apple Inc. ligger i USA = ingen moms (og ingen gebyr åbenbart). Bogføres som salg til udlandet

Apple Inc. kan ligge i Irland, hvis jeg ikke tager fejl? = momsen skal beregnes som salg til EU, og listeangives med Apple's CVR.nr. af hele salget (der sker ingen fradrag af din omsætning)

Google Market - ligger i USA ? = ingen moms, men fratræk af gebyr på 30%. Du tager hele kr. 10,- som indkomst på omsætningskonto, tager udgiften på kr. 3 på gebyr, og debiterer banken med kr. 7,-.

Google Market - ligger i Irland ? = Svarer til salg til EU. Du bogfører hele indkomsten kr. 10,- på omsætningskontoen. Moms kr. 2 kommer ikke i spil, men du skal listeangive hele salget med Google's CVR.nr.

Grunden til, at jeg er helt på tværs her er, at i begge tilfælde er DIN kunde enten Google eller Apple, og de er kunder i enten USA eller Irland. Som det fremgår af det link jeg har lagt ind, er formidleren Google/Apple, og altså ikke dig, da din aftale med Android og Apple går ud på, at det er dem der sælger applikationen i eget navn, afregner med slutbrugeren, og har så en afregningsnota med dig i sidste ende.

Situationen ville være en anden, hvis du selv havde en hjemmeside, hvor applikationen kunne downloades og købes, så ville du selv være formidleren. Dette scenarie kan udledes af selv samme link.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44

SusanneK.nu:
runden til, at jeg er helt på tværs her er, at i begge tilfælde er DIN kunde enten Google eller Apple, og de er kunder i enten USA eller Irland. Som det fremgår af det link jeg har lagt ind, er formidleren Google/Apple, og altså ikke dig, da din aftale med Android og Apple går ud på, at det er dem der sælger applikationen i eget navn, afregner med slutbrugeren, og har så en afregningsnota med dig i sidste ende.
Lyder helt korrekt - hvis det er en app der sælges til USA eller Irland - fint kommet ind

Tilmeldt 9. Oct 12
Skrevet kl. 12:01

Mange tak for dit indlæg Susanne! Det havde jeg slet ikke tænkt på. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)