Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SE-/CVRnummer???????????

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ledt efter oplysninger om oprettelse af SE-/CVR-nummer, hvad er forskellen??
Jeg vil starte op som selvstændig bønretøjssælger via nettet, skal jeg så have et SE-nummer eller hvordan??

Er der nogle som kan hjælpe mig?? Vil gerne have styr på det hele inden jeg kaster mig ud i det vilde ræs som selvstændig.

Hilsen Mousel
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 20:51
Jeg tror ikke at der er nogen forskel... De bliver ihvertfald brugt i flæng!

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Odder
Tilmeldt 29. Apr 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:10

Kig evt. på www.cvr.dk

Det der førhen hed SE nummer hedde rnu CVR nummer, men er nøjagtigt det samme.

Held og lykke med forretningen.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:26
  Hej Mousel (?),

SE-nummeret er det "gamle" momsnummer. I dag hvor det hele er mere internationalt får alle nyoprettede virksomheder et CVR-nummer som i bund og grund fungerer i danmark ligesom det gamle SE-nummer. Forskellen er blot at de i udlandet også kan finde ud af det - sålænge man lige husker at tilføje "DK" til nummeret.

Jeg har dog set at der er nogle af de ældre eksport/import-virksomheder som både har et SE og et CVR-nummer. Jeg spurgte på et tidspunkt min kontakt hos Told & Skat (nu blot SKAT) netop omkring forskellen og hvorfor nogle havde to forskellige. Forklaringen var, at disse ældre virksomheder netop havde brug for det internationalt registrerede nummer (CVR) i forbindelse med deres eksport/import - men at det var før man fik indført rent CVR-register i Danmark, og de derfor både havde det ene og det andet nummer. Men hvorfor det så ikke efterfølgende er blevet "smeltet sammen" så de udelukkende har ét nummer fik jeg ikke spurgt om.

Så, hvis du er momsregistreret, så får du et CVR-nummer.
Jeg kan ikke huske hvad grænsen er for hvor meget du må omsætte for, før du skal momsregistreres, men det er der med garanti andre herinde der kan svare på.

Men, hvis du regner med at lave en nethandel og regner med en omsætning på mere end blot nogle tusinder om året, så kan det godt være en god idé at blive momsregistreret. Det giver dig bl.a. muligheden for at trække momsen fra på de forskellige ting du køber ind til din butik og de forskellige udgifter du har i forbindelse med denne.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:37

Nå ja, lige en anden ting:

Du skal ikke regne med at kunne have 100% styr over det hele inden du starter - der vil altid dukke et eller andet op. Jeg taler af erfaring...

Men du skal selvfølgelig være opmærksom på hvad det indebære at blive momsregistreret og i det hele taget det at være erhvervsdrivende. Først og fremmest skal du være opmærksom på de økonomiske betydninger det kan have. Her tænker jeg ikke blot på det åbenlyse; nemlig at du skal have mad på bordet m.m. - men også omkring A-kasse, sygedagpenge og hvad der i det hele taget har med kombinationen af det offentlige og penge at gøre. Der er mange kringelkroge og underlige regler for f.eks. sygedagpenge, hvis du skulle gå hen og blive langvarigt syg. Det samme gør sig gældende for A-kasse og lignende - Det er ikke som da du var normal lønmodtager. Og det er det heller ikke selvom du stadig er lønmodtager og driver virksomhed ved siden af - allerede dér begynder tingene at ændre sig. F.eks. har du kun halv dagpenge-ret fra A-kassen hvis du skulle miste dit lønmodtager-job  samtidigt med at du driver en lille virksomhed som bi-erhverv ved siden af jobbet. Det kræver vel og mærke at du har fortalt A-kassen at det er et bi-erhverv - ellers så får du ingen hjælp før du har lukket virksomheden igen...

Det er absolut ikke for at tage modet fra dig - tvært imod! Jeg skriver det kun for at forberede dig på, at du skal være opmærksom på nogle af de faldgrupper som man netop eller vil være tilbøjelig til at falde i.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:58

Du skal momsregistreres hvis du har eller forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. årligt. Gør du ikke det vil du kun skulle have et CVR-nr hvis du har lønansatte.  Man behøver således ikke at have et CVR-nr for at være selvstændigt erhvervsdrivende.

Et CVR/SE nr. er iøvrigt en og samme ting.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. Dec 14
Indlæg ialt: 1
Fra  POTENTIAAL Social Innovation Skrevet kl. 16:00
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Selvom dette er en gammel tråd, så synes jeg det fortjener denne tilføjelse:

Det er vel ikke heeeelt korrekt at SE og CVR er præcis det samme?
Der ér en forskel på myndighedernes skelnen mellem CVR- og SE-nr. - i hvert fald i forhold til hvordan det bruges 'nu om dage' (2015).

Erhvervsstyrelsen skriver bla.:
"Alle registrerede virksomheder har et CVR-nummer, samt mindst et P-nummer. I nogen tilfælde kan det være relevant for en virksomhed at have mere end et P-nummer, eller at der skal oprettes et SE-nummer til virksomheden."

og

"Et SE-nummer er at betragte som et undernummer til et CVR-nummer, og registreringen af det kaldes for en delregistrering."

Læs mere her:
https://erhvervsstyrelsen.dk/har-du-brug-endnu-et-nummer 

Håber dette er kan virke opklarende og ikke blot skaber yderligere forvirring.

Mvh Morten 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)