Hej I kære Aminoér
Må lige endnu engang ty til jeres hjælp:-) Jeg har flere ting jeg er usikker på, og spørger derfor jer. Spørgsmål 1) Når man laver Faktura til virksomheder, altså som B2B forhandler skal der så lægges moms på ? 2) Er det oftest sådan at B2B forhandlere viser deres priser uden moms, fx. på messer og deres webshops ? 3) Hvordan forholder man sig som sælger hvis man vil yde 30 dages kredit ? Med dette mener jeg i forhold til at være sikker på at få ens penge, og hvordan med kreditomkostninger plejer man ikke at inddrage det ?
Forsat god dag. / Diana |
Diana:1) Når man laver Faktura til virksomheder, altså som B2B forhandler skal der så lægges moms på ?
Ja - alt du fakturer til DK er med moms. Faktisk ville jeg stærkt ud fra spørgsmålet checke med borgerservice i din kommune hvornår skat næste gang har iværksætterkursus (gratis) i nærheden af dig, for du risikerer at mangle meget af det elementære, hvilket kan skaffe dig i vanskeligheder - så du må finde en måde at checke på basisviden
Diana:2) Er det oftest sådan at B2B forhandlere viser deres priser uden moms, fx. på messer og deres webshops ?
Ja det vil oftest være uden moms pris der vises, men det kan afhænge af om der også er b2c kunder, og i så fald oftest meget tydelig uden moms og med moms opris
Diana:3) Hvordan forholder man sig som sælger hvis man vil yde 30 dages kredit ? Med dette mener jeg i forhold til at være sikker på at få ens penge, og hvordan med kreditomkostninger plejer man ikke at inddrage det ?
Jeg vil mene at den eneste måde jeg normalt ser for at dække kreditomkostninger ind er, hvis man giver alle 30 dage netto - at man så giver dem en 2% kontantrabat. Der er desværre ingen gratis måde at sikre dig at kunden betaler, men du kan sælge dine fakturaer som factoring - men det koster så
i DETTE LINK kan du læse lidt alment om kreditgivning
vh John