Jeg er så småt igang med min bachelor i ernæring og sundhed, hvor tanken er at skrive om opstart af cafe.
Opgaven skriver jeg sammen med en af mine medstuderende, og vi ønsker at gøre opstarten til en realitet. Dog er vi løbet ind i et problem, nemlig virksomhedsformen. Vi er i tvivl om hvorvidt vi skal være en enkeltmandsvirksomhed, et I/S, et A/S eller Aps, da alle både har fordele og ulemper.
Vi har for tanke kun at være os i starten, men på længere sigt have ansatte.
Hvad tænker I om problemstillingen om virksomhedsform i vores situation, hvad bør vi vælge og hvorfor? Og hvad tænker i om at være to ejere fremfor en?
Jeg vil mene, at det vil være mest oplagte at starte et ApS eller I/S. Såfremt I har min. 80.000 kr. i startskapital vil jeg anbefale jer at starte et ApS. Skulle det gå skidt i virksomheden, hæfter I kun for den kapital i har indskudt i selskabet, fremfor I/S hvor personlig, ubegrænset og solidarisk hæftelse gælder.
Problemer er bare, at I så skal fremskaffe en kapital på minimum kr. 80.000, men mindre kan vel ikke gøre under alle omstændigheder, når man skal opstarte en Cafe.
Enig med accountman - start ApS (lidt om det i DETTE LINK) og hold jer fra I/S i en risikabel branche, den solidariske personlige hæftelse er alt for risikabel der
Et ApS som I stifter med 40.000 i kontantindskud hver 2 mand - + lidt til stiftelsen, regn et par tusinde kroner. Efter stiftelsen bruger i af ApS kapitalen til f.eks. varelager (lige så godt som rede penge hvis det ikke er lager der nedskrives) - maskiner og inventar - I får brug for flere penge for at starte en café op - og derved har I stadigt 80.000 kr i egenkapital
Personligt ville jeg tro der skal en god del mere end 80.000 kr til for en café. I kan nok kun låne i banken (og skal jo forholde jer realistisk også i et skole eksempel) hvis I selv eller andre stiller en garanti. Lånte penge må godt anvendes i selskabet, men selve ApS kapitalen på 80.000 skal gerne holdes fuldstændig og kan jo ikke bare betales tilbage hvis der er lånt personligt til den.
Det er nemlig en rigtig risikabel branche, så ja overvejelsen omkring personlig hæftelse er selvfølgelig noget vi har overvejet og kan godt se at det nok er smart med et aps. Og så kan man sige at ja, 80.000 er jo bare en lille del af et større beløb, der skal bruges på start af cafe.
Hvad tænker du/i så om at være to ejere? Er der fordele/ulemper ved at være to, hvad angår økonomien? Her tænker jeg altså ikke ledelse/organisation men ren "økonomi".
Hvad tænker du/i så om at være to ejere? Er der fordele/ulemper ved at være to, hvad angår økonomien? Her tænker jeg altså ikke ledelse/organisation men ren "økonomi".
Kun hvis begge er afhængige af fuldtidsindtægt fra den, og den i virkeligheden kun kan bære EN person - ellers ikke. Det nytter ikke noget at basere noget på 2 der skal ha forrentet og ha løn hvis der kun er plads til en. Hvis begge ejere kommer de samme 6 timer om dagen og ansætter folk til det grove resten af dagen, så er 2 langt værre end 1 - ellers er det vel godt at kunne fordele arbejde og indskud på 2
Desværre, så kan man jo tit hurtigt blive uenige omkring økonomi. I bør naturligvis på bedst mulig få beskrevet jeres samarbejde i en kontrakt.
Efterfølgende så er det vel også jer selv, som skal passe cafeen - eller? Ansæt jer begge i selskabet og afregn lønnen på timebasis.
Jeg har været medejer af et ApS med 4 ejere, og det fungerede fint. Vi havde skrevet en kontrakt der tydeligt beskrev hvordan man kunne komme ud, hvilket er vigtigt.
Hvis en af ejerne ikke længere ønsker at være i virksomheden, skal det være beskrevet hvordan, og under hvilke vilkår, ejerandelen kan overdrages/sælges. Ellers kan det i yderste konsekvens være en trussel for virksomhedens videre eksistens.