|
Hej alle, Jeg har et spørgsmål som jeg vil gerne spørge jer som har erfaringer med at købe og salg af virksomheder. Jeg har sammen med en kammerat kigget på en virksomhed som både os og vores bankrådgiver synes er god og den viser endda en god regnskab og banken er villig til at låne os nogle af de penge til at finansiere den. Den er allerede af den nuværende ejer oprettet som en ApS virksomhed og det bekymrer mig lidt om de gæld som kan være eventuelt forbundet til den virksomhed og kan forfølge os efter vi køber den. 1- Mit spørgsmål er, hvis denne virksomhed efter købet viser at har nogle gæld, vil den næste ejer (altså mig+kammeraten) bliver hæftet på disse gæld? Jeg tænker på de type af gæld som er stiftet under virksomhedens navn og er ikke sikret af en kautioner eller pant. 2- Kan vi i købsaftalen nævne, at hvis der senere viser sig at virksomheden var hæftet til nogle gæld (leasings aftaler, banklån, pantebreve) og var ikke oplyst af sælgeren, er vi ikke hæftet på dem. Sælgeren har allerede oplyst at der ikke findes nogle gæld eller leasings aftaler forbundet til virksomheden. Jeg vil sikre mig at efter vi overtager virksomheden bliver jeg + kammeraten kun ansvarlig for de lån som vi selv har fået af banken. På forhånd tak Simon |
Den gæld vil være ApS'ets gæld - ikke jeres personligt MEN ja - i vil jo eje det ApS og var der skeletter i skabet i form af ikke korrekt ført gæld, så vil det jo nu være jeres ApS der skal betale den. - men se 2simy12:1- Mit spørgsmål er, hvis denne virksomhed efter købet viser at har nogle gæld, vil den næste ejer (altså mig+kammeraten) bliver hæftet på disse gæld? Jeg tænker på de type af gæld som er stiftet under virksomhedens navn og er ikke sikret af en kautioner eller pant.
simy12:2- Kan vi i købsaftalen nævne, at hvis der senere viser sig at virksomheden var hæftet til nogle gæld (leasings aftaler, banklån, pantebreve) og var ikke oplyst af sælgeren, er vi ikke hæftet på dem.
Det kan I godt, men overfor dem som det ApS skylder penge er det altid det ApS der skal betale. I kan så ha regres mod sælger så han skal betale den, HVIS kan kan og VIL - men JA I kan absolut stille krav om at han over for jer personligt hæfter - men aldrig på den måde friskrive jeres nykøbte ApS for at hænge først.
I skal som minimum ha en revisorerklæring, som godt kan omfatte at revisor går ind og kontakter nogle af de firmaet der kunne ha et tilgodehavende - rent rutinemæssigt i forbindelse med revision beder dem skrive under på at der ikke er gæld der. Der er ingen 100% metode, men en revisor gennemgang af sidste år + måske lidt tilbage, giver ofte mulighed for at se om der i sammenhæng med regnskabet og bankkontoudtog er noget der kunne tyde på gæld.
Gennemgangen vil så også underlette jeres aftale om hvad I skal betale for anparterne (kurs) og dermed hvad sælger får i skatteproblematik/glæde at håndtere
vh
Bliv gratis medlem