Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er forskellen på en 'lov' og på en 'bekendtgørelse af lov'?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber, at en af jer lovskriftkyndige kan hjælpe mig - hvad er forskellen på ovenstående?

Hvad er forskellen på en lov og en bekendtgørelse af en lov? Begge betegnelser er hentet direkte fra teksternes overskrift. Er førstnævnte bare gældende og sidstnævnte en advisering om en kommende lov - eller hvordan? 

Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 37
Fra  Dansk Handels Consult Skrevet kl. 10:32

Offentlig bekendtgørelse er oftest forudsætningen for at en retsforskrift får gyldighed, hvad enten det sker i LovtidendeStatstidende eller "i de på egnen almindeligt udbredte dagblade og ugeaviser".

En bekendtgørelse er også betegnelse for en administrativ forskrift udstedt af en forvaltningsmyndighed, oftest et ministeriums departement. En bekendtgørelse indeholder regler, der er bindende både for borgerne og for myndighederne. En bekendtgørelse udstedes med hjemmel i lov

(Kopieret fra Wikipidia)

Tilmeldt 19. Nov 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Marianne

Jeg kommer lige med en lidt mere uddybende forklaring:

En bekendtgørelse af en lov er en sammenskrivning af flere forskellige love således at det er nemmere og mere overskueligt at anvende i praksis.

Eksempelvis er lov X måske sidst blevet udfærdiget i 1999. Siden da er der kommer 27 ændringslove til lov X, lov A, lov B, lov C osv.

Det ville være meget uoverskueligt at skulle sammeholde lov X med alle de 27 ændringer siden 1999, hvorfor man i stedet har lavet en lovbekendtgørelse af lov X der indeholder de ændringslove der er kommet. Man skal dog være obs på at der ikke altid bliver lavet en bekendtgørelse af en lov hver gang der sker ændringer.

Måske er den sidste bekendtgørelse af lov X fra 2011, men siden da er der kommet to nye ændringslove. For at finde den gældende ret skal man således både kigge på bekendtgørelse af lov X og de to ændringslove siden da.

Med venlig hilsen

Troels (Ba.Jur)

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 23:07

Jeg ved godt, hvad en bekendtgørelse er - forvirringen opstår ved bekendtgørelsen af en lov, altså ikke en 'rå' bekendtgørelse.

Tusind tak for den uddybede forklaring :-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)