Jeg har en hjemmeside som ca. generere 100 besøgende fra google om dagen. De 100 besøgende er spredt godt ud over hele siden og er i gennemsnit online på siden i 1 min pr besøgende.
Jeg er blevet spurgt hvor meget en reklameplads koster for en måned, men ved ikke hvad jeg skal svare.
Hvor meget kan man ca. tage om måneden på en sådanne hjemmeside med de antal besøgende?
Mvh,
Jonathan Stoker
Find kviklån, forbrugslån, online lån med NemID og meget andet på findkviklaan.nu
Hvor meget er reklame pladsen værd for personen der er interesseret i den tror du? Hvis vi siger 5% klikker på reklamen, så får personen 150 besøgende fra din side på en måned.
Jeg er uenig i at man skal bruge samme beregningsmodel som de store online medier som har tusindvis, hvis ikke millioner af sidevisninger hver dag og som i øvrigt ofte handler om meget store og brede emner.
Du må se på offer-omkostningen. Altså, hvad ville du kunne tjene med et Adsense banner eller et målrettet affiliate banner. Og så selvfølgelig hvad annoncøren kan tjene hvilket skal lægges til branding effekten. Som minimum skal du selvfølgelig tage hvad et Adsense banner kunne indbringe.
Har du en målrettet nicheside er dine kliks sikkert meget mere værd end 2 kr pr. klik. Har du en bred side er det sikker en fornuftig pris. Men så må du igen spørge dig selv om du for 200 kr om måneden vil 'udsætte' dine besøgende for et stort reklamebanner.
Jeg må holde med Erik Hamre. Det handler ikke om at bruge en bestemt beregningsmodel, såsom fx 50 kroner for 1000 besøgende.
Se på hvem det er der vil købe annoncepladsen. Hvis det er en der er indenfor nogenlunde samme kategori som dig, kan du godt tillade dig at bede om 300-400 kroner, da personen der køber annoncen selv vil få meget ud af det. Hvis det derimod er et urelevant website der vil købe en annonce, skal du nok passe på med at tage for meget for det.
Jeg vil skyde på 200-300 kroner. Hvis website-ejeren har kontaktet din side fremfor en stor nyhedsmedieside, må det betyde at website-ejeren kan få noget ud af annonceren fra din side - netop fordi det et indenfor samme kategori.