Er der nogle krav til hvordan man skal ordne sin firmaøkonomi, når man har et enkeltmandsfirma? Her tænker jeg på bank-konti. Jeg er lige startet som enkeltmandsfirma, og kører jeg mit firma''s økonomi fra en alm. konto i min netbank. Må man overhovedet det, eller skal man ha'' en reel selvstændig firma-konto? ...og hvordan skelner jeg mellem mine penge (løn) og firmaets penge? Eller er der overhovedet nogen forskel, når man kører enkeltmandsfirma? Kommer jeg så til at betale skat af det hele? / Hollænder |
Hej Thomas.
Tillykke med firmaet, og alt held til med det.
Det er egentlig meget simpelt. Du kan vælge, at lave en firma konto for overskueligheden. Jeg har selv to firmakonti tilknyttet min virksomhed, og det giver dejligt overblik fremfor at bruge egen konto. Det bliver jo naturligvis også et krav, hvis du på et tidspunkt bliver større end en garagevirksomhed :)
Hvad der kommer ind og ud på din konto er Told Skat for så vidt forholdsvis ligeglade med. Det har i hvert fald ikke bemyndigelse til, at kontrollere det. Det du skal betale skat af er naturligvis det du angiver i regnskabet og på selvangivelsen.
Det er jo forholdvis enkelt :)
Mvh Michael