Tror er godt nok her. Det et nettogevinst/tab der skal selvangives. |
Fradrag for lukning af Aps ....hvor ?
Også tak for dette svar ...og da alt er kørt efter bogen med advokat v stiftelsen og også ved den ekstra investering jeg lavede senere (der er "logbog/selskabsbog mv" over alt) og selvfølgelig også ditto i fht salget på de 1.000 kr ..så der er i hvert fald ikke dokumentations-issues skulle jeg mene :-) Bare mærkeligt ham revisoren for ham der købte ApS ikke nævnte at de 1.000 skulle fratrækkes ...meeeen nu er det jo ikke det vilde beløb, det er tale om, så selv hvis der er en fejl på 1.000 så tror jeg ikke jeg bliver skudt af SKAT :-) Eller det gør man måske ? Har ingen erfaring med sligt overhovedet :-) |
Jeg hedder skam John |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Hmmm - helt så enkelt er det faktisk ikke... Ofte er der ved indskud fra kapitalejerne i selskaber et udtrykt ønske om, at midlerne kan tilbagebetales snarest muligt når likviditeten tillader dette. Ved en kapitalforhøjelse bindes indskuddet i selskaber og kan kun udbetales efter reglerne for udbytte. Det afhænger derfor meget af den konkrete situation, hvilken løsning der er optimal. Tonny |
du kan checke kapitalforholdene i selskaber på cvr.dk, hvor du ved en hentning af en fuldstændig rapport kan se ændringerne i selskaber. Du behøver faktisk ikke den fuldstændige rapport, idet opslaget på selskaber viser selskabets registrerede kapital. Tonny |
Ja, det er selvfølgelig en vigtig overvejelse. Men der er mange der ikke kender fordelen ved kapitalforhøjelsen, derfor tænkte jeg at jeg ville nævne den. |
Nyt projekt: polterabend . Eller prøv teambuilding.dk
Jo, pointen er som sådan udmærket, men retorikken er ikke... Hvis der er tvivl om selskabets overlevelse ved indskud fra kapitalejerne, så er spørgsmålet vel ret beset, at det optimale må være at undlade indskuddet og likvidere/lukke selskabet. Imidlertid er forudsætningen for en kapitalejers indskud i selskaber, netop at der er en tiltro til, at selskabet overlever og på sigt giver et overskud også likviditetsmæssigt, således indskuddet/lånet kan tilbagebetales uden problemer. Tonny |
1000 tak for input - det er bare lidt ærgerligt at jeg vitterligt stadig ikke selv er klar over om det reelt har været det I oplyser hedder "forhøjelse af anpartskapitalen", som jeg gennem den tid, jeg havde mit ApS foretog ?!? Jeg er desværre usikker på hvad I mener/det betyder ...og som jeg nævnte var hele mit "investerings-eventyr" noget jeg foretog pga jeg elskede det firma jeg investerede i og bare vildt gerne ville hjælpe det firma til at overleve og set i bakspejlet kan jeg konstatere, at jeg ikke satte mig nok ind i tingene :-( Som nævnt startede jeg med at investere 200.000 (heraf var de 125.000 jo det obligatoriske ApS-indskud på daværende tidspunkt) ...firmaet jeg investerede registrerede mig så - sm. med et par andre kolleger fra dengang - som medejer i firmaet (alt fuldt off. registreret mv.) ....det i sig selv er jo 75.000 mere end de 125.000 jeg pt. tror jeg kun kan fradrage ?? Efter en periode var der igen behov for suppl. investeringer i firmaet (krisen fortsatte jo desværre) og jeg lagde som nævnt jo yderligere 75.000 - dermed i alt 275.000 ! Men det blev jo "investeret over" mit ApS - altså jeg indbetalte investeringsbeløbet til det trængte firma fra mit aps som jeg jo også på årsregnskaber/selvangivelser oplyste ændringerne fra de første 200.000 til de 275.000 det endte med jeg i alt investerede ... Jeg er usikker på når I vist kalder det modsatte af "forhøjelse af anpartskapitalen" for "lån til den virksomhed jeg investerede i" .... For efter min bedste overbevisning har jeg da ikke "lånt dem nogle penge" - jeg lavede en reel (omend naiv måske :-)) investering og det var ikke sådan at jeg fik feks et "lånebevis" hvori der feks stod at de ASAP skulle tilbagebetale lån el. lign - det var en investering og jeg blev medejer (omend lille medejer-andel :-)) og det var med tommetykke skrivelser om "udbytte-regler" mv... Hvis I overhovedet "fatter hat" af hvad jeg prøver (hmmmm - nok ikke det bedste forsøg - sorry :-)) at fortælle og dermed spørge om ....håber jeg, at I evt ud fra det kan sige om det jeg har gjort gennem de 2 investerings-tempi er en "forhøjelse af anpartskapitalen" og dermed måske sådan at jeg kan fratrække 274.000 (275.000-1.000 ...salgsprisen for aps fratrukket :-)) og ikke kun 124.000 (125.000-1.000 ...salgsprisen for aps fratrukket) ??? Arrrrjjjj - hvor er det altså irriterende jeg ikke forstår det bedre selv - men godt nok glad for, at der så sidder nogle kanon hjælpsomme mennesker som jer "Aminoer", der prøver at hjælpe novicer (og "naive hjerteinvestorer") som mig :-) Af Rigtig mange hilsener EB3 |
EB3 Du vil ikke kunne være i tvivl om der er sket en forhøjelse af selskabskapitalen eftersom en sådan skal vedtages på en generalforsamling og indskrives i vedtægten og anmeldes til Erhvervsstyrelsen. Har du/ I ikke fulgt den fremgangsmåde foreligger der ingen forhøjelse af' selskabskapitalen. |